Снимка: БГНЕС

Неделя бележи нова зора за любителите на бързото хранене в Русия, тъй като бившите ресторанти на McDonald's Corp отварят отново врати под нова марка и с нов собственик, повече от три десетилетия след появата на изключително популярната западна верига за бързо хранене.

Възобновяването ще започне в Деня на Русия - патриотичен празник, посветен на независимостта на страната - на същия флагмански обект на Пушкинския площад в Москва, където през януари 1990 г. за първи път бе открит McDonald's в Русия, предаде "Ройтерс".

В началото на 90-те години на ХХ век, когато Съветският съюз се разпада, Макдоналдс олицетворява размразяването на напрежението от Студената война и е средство за милиони руснаци да опитат американска храна и култура. Сега излизането на марката е мощен символ на това как Русия и Западът отново обръщат гръб един на друг.

Миналия месец Макдоналдс съобщи, че продава ресторантите си в Русия на един от местните лицензополучатели - Александър Говор. Сделката отбеляза едно от най-значимите напускания на бизнеса, откакто Русия изпрати десетки хиляди войници в Украйна на 24 февруари.

Емблематичните "Златни арки" на Макдоналдс са свалени от обекти в Москва и Санкт Петербург, където ще отстъпят място на ново лого, състоящо се от две пържени картофки и хамбургер на зелен фон. Първоначално обновяването ще обхване 15 обекта в Москва и околния регион.

Името на новата верига остава строго пазена тайна. Промяната на името на приложението на Макдоналдс в петък на "My Burger" предизвика известно вълнение в интернет, но пресслужбата на веригата заяви, че това е само временно, съобщава вестник РБК.

Говор заяви, че планира да разшири новата марка до 1000 обекта в цялата страна и да отвори отново всички ресторанти на веригата в рамките на два месеца. Възможно е обаче да се появят някои препятствия.

Изграждането на една марка отнема десетилетия, казва Петер Габриелсон, професор по международен маркетинг във финландския университет Вааса, и новото пускане на пазара е от решаващо значение за бъдещия успех на марката.

"Денят на откриването е важен, защото за първи път потребителите могат да усетят, докоснат и видят марката и това, което тя представлява", казва той. "Важно е каква ще бъде реакцията и очевидно хората ще я сравняват с McDonald's."

Макдоналдс, най-голямата верига за бургери в света, притежаваше 84% от своите близо 850 ресторанта в Русия и след продажбата на Говор, чието дружество GiD LLC преди това управляваше 25 ресторанта, понесе разходи в размер до 1,4 млрд. долара.

Олег Пароев от McDonald's Русия заяви, че други франчайзополучатели ще имат възможност да работят под новата марка, но традиционната марка McDonald's ще напусне страната. McDonald's заяви, че ще запази търговските си марки.

Още по темата
Миналата година Макдоналдс генерира около 9% или 2 млрд. долара от приходите си от Русия и Украйна. Макдоналдс има право да откупи обратно ресторантите си в Русия в рамките на 15 години, но много от условията на продажбата на Говор остават неясни.

В сряда информационната агенция ТАСС съобщи, че Макдоналдс ще остане отворен както обикновено на летищата и гарите в Москва и Санкт Петербург до 2023 г., цитирайки източник, близък до Росинтер Ресторантс, друг франчайзополучател.

"Rosinter има уникално споразумение, според което американската корпорация не може да отнеме франчайза. Те могат да работят спокойно", цитира ТАСС думите на източника.

Росинтеър отказва коментар. От McDonald's не са отговорили веднага.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase