Снимка: БГНЕС

С бързи крачки Русия се движи към миналото. Направо към времето, към което руският президент Владимир Путин копнее да се върне - свободно от „враждебното" влияние на Запада. В отговор на руската агресивна война срещу Украйна много западни компании като McDonald's или IKEA напускат страната. На други компании като технологичната група Meta самата Русия показва вратата.

Това обаче устройва Кремъл. Защото с всяко закриване на американски филиал и напускане на европейска компания руското население губи част от връзката си със Запада. Икономическата и социалната изолация на страната все повече напомня за времената на Съветския съюз. Има обаче една съществена разлика: за разлика от 1960 г., руснаците от десетилетия са свикнали с BigMac, Billy Shelf и Instastories. И това принуждава Кремъл да създаде алтернативи.

Rossgram и Yappy

Една от тези алтернативи е социалната мрежа Rossgram. Както подсказва името, приложението, което беше пуснато само преди няколко дни, има за цел да замени блокираната вече мрежа Instagram. Instagram е една от най-популярните социални мрежи в страната. Блокадата ще „откъсне 80 милиона души в Русия един от друг и от останалата част на света", написа в Twitter главният изпълнителен директор на Instagram Адам Мосери, след като московски съд обяви компанията майка за "екстремистка организация".

Според Мосери около 80% от хората в Русия следват акаунт в Instagram, който е извън страната им. По този начин блокирането предизвика голямо недоволство сред населението - също и защото някои руснаци печелят парите си като инфлуенсъри в платформата.

Сега от Rossgram се очаква да осигури замяната възможно най-бързо. Групата разработчици вече е била "подготвена за тези събития", казва Александър Собов, един от създателите на приложението. Сега те не искали да пропуснат „възможността да създадат руски еквивалент на популярната социална мрежа". Руският „еквивалент" на Instagram очевидно не отдава голямо значение на това да се различава от американския модел по отношение на структурата и външния вид. Вместо Whatsapp приложението свързва потребителя с Telegram, а вместо с Facebook е свързано с руската платформа VK. Интерфейсът е абсолютно идентичен с този на Instagram - от розовия дизайн на приложението, през структурата на собствения профил, до функцията за поток (Feed) и история (Story), пише Investor.bg.

Подобна е ситуацията и с руското приложение Yappy. Алтернативата беше пусната миналата година и изглежда измамно подобна на китайската платформа TikTok. Yappy е специализирана и в споделянето на кратки видеоклипове с продължителност до 60 секунди. Руският клонинг на TikTok е разработен от държавната компания „Газпром Медия“. Според материал на The Moscow Times замесена е фондация „Инопрактика". Тя се ръководи от Катерина Тихонова, дъщеря на Путин. Фактът, че моделът на платформата TikTok, за разлика от западните мрежи, все още не е блокиран в Русия, може да се дължи на факта, че според проучване на изследователската компания Tracking Exposed самата китайска мрежа е гарантирала, че около 95% от западното съдържание вече не може да бъде виждано в Русия.

Дядя Ваня, DonMak и Starducks

Снимката на руснака, който се бе вързал с верига към клон на McDonald's в Москва в знак на протест срещу изтеглянето на веригата за бързо хранене от Русия, обиколи света. Когато през 1990 г. американската компания открива първия си клон в Москва, за много руснаци това е предвестник на края на комунизма и носи западния начин на живот в Русия. Сега, около 30 години по-късно, Москва иска да покаже, че може да се справи без западните свободи. По този начин, дори и след напускането на "вражеските" компании, никой руснак не би трябвало да се лиши от бургери и пържени картофи.

McDonald's обяви, че ще затвори. "Е, добре, да затварят", заяви миналата седмица Вячеслав Володин, говорител на руската Държавна дума, пред Washington Post. "Утре вече няма да има McDonald's, ще има „Дядя Ваня".

Вместо американската традиция за бургери, в бъдеще Русия ще се фокусира върху „стопроцентовите руски" продукти. Все пак изглежда, че поне дизайнерите на логото се придържат към изпитаното. Заявката, получена от руския орган за търговска марка, силно напомня на известното златно М на американския модел. Обърната на 90 градуса, тя образува "W" на кирилица (В) - буква от „Дядя Ваня". Москва иска да инвестира около 4 млн. евро в стартирането на руски клонинг на McDonald's, както съобщи кметът на града Сергей Собянин.

„Дядя Ваня" обаче няма да е първият клонинг на McDonald's. Американската верига бургери се изтегли от проруските сепаратистки региони Донецк и Луганск още през 2014 г. Пазарната дупка бързо е запълнена от "DonMak" - верига с жълто лого във формата на буквата М и ястия като Bikmak или Filye-o-fish в менюто. В анексирания от Русия Крим клиентите могат да си поръчат пиле на скара от веригата за бързо хранене Crimean Fried Chicken (CFC) и Crimean Latte от Starducks.

За ВКонтакте и RuTube четете тук

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase