Снимка: БГНЕС

McDonald's реши да напусне руския пазар и започна да продава руския си бизнес, съобщи компанията на 16 май. "След повече от 30 години работа в страната,  McDonald's Corporation обяви, че излиза от руския пазар и започва процес на продажба на руския си бизнес", се казва в съобщение за пресата на компанията.

Събитията в Украйна и "непредсказуемата оперативна среда" доведоха компанията до заключението, че "по-нататъшната собственост върху бизнеса в Русия вече не е осъществима и не съответства на ценностите на Макдоналдс", се казва в изявлението.

Още по темата
Очаква се руска компания да закупи целия бизнес, но ресторантите вече няма да могат да използват името, логото и търговската марка на McDonald's. Световният търговец на бързооборотни стоки обещава да запази заплатите на служителите си до приключване на сделката, както и работните им места след продажбата на предприятието, предаде руският ежедневник "Фонтанка".

Понастоящем търговецът на дребно има 850 ресторанта и 62 000 служители в Русия. McDonald's затвори собствените си ресторанти още в началото на март. Служителите получаваха заплати, равни на средния месечен доход за последната година. В същото време обектите на франчайзополучателите продължават да работят.

Името на купувача все още не е обявено. Според източници на Fontanka обаче вероятно няма да има сделка в брой, а ресторантите ще бъдат управлявани от един от франчайзополучателите на американската верига.

Дружеството има общо трима партньори: Razvitie Rost LLC, GID LLC и Regional Catering Network LLC (или SPP LLC). Франчайзополучателите управляват ресторанти в Урал, Сибир и на железопътни гари и летища. Един от източниците смята, че най-вероятна е сделка със Siberian GID LLC.

В европейската част на страната ресторантите се управляват от дъщерни дружества на американската компания, но всички те, включително PSA LLC, оперираща в Санкт Петербург, са подложени на реорганизация през февруари 2022 г., като се присъединяват към McDonald's LLC.

Според ТАСС McDonald's ще възобнови дейността си в средата на юни тази година под нова марка, като запази персонала, веригата ресторанти и менюто.

Участниците на пазара се разминават в мненията си за перспективите пред новото превъплъщение на McDonald's. "Това е новината, McDo's вече не е McDo's. Но аз не вярвам в продажбата, те просто ще работят под друга марка", пише Максим Левченко, съсобственик на Fort Group, в канала си в Telegram.

Съсобственикът на Teremka Михаил Гончаров нарича напускането на McDonald "експеримент с безпрецедентен мащаб". "Колко любов към продукта ще остане, ако той няма любима марка, на която се доверявате? Пържените картофки и бургерите ще останат, но големият въпрос е дали най-ниските цени в света ще продължат да бъдат там. Дали ресторантите без международен одит ще се представят толкова добре, дали гостите ще продължат да обичат марката без реклама?" - той твърди.

Виталий Свидовски, съсобственик на Teremok в Санкт Петербург, оценява локализацията на продуктите на McDonald's на 70%. Той отбелязва, че например местната компания Miratorg произвежда котлети за американската верига.

Но някои промени в продукта неизбежно ще настъпят. Например McDonald's е сключил глобални договори с Coca-Cola и Paulig. И двете компании обявиха оттеглянето си от руския пазар. Последната вече е продала фабриката си в Твер на индийски инвеститор. Компанията Coca-Cola не изключва възможността за пълно изтегляне от Русия, ако конфликтът в Украйна продължи. Търговците на дребно вече са заети да търсят заместител на вносната сода.

Конкурентното предимство на Макдоналдс е в рационализираните оперативни процеси. Ако обученият екип остане на мястото си, стандартите могат да бъдат запазени, смята Виталий Свидовски. Трудно е обаче да се предвиди каква ще бъде кадровата политика на новото ръководство. Според него досега не е регистрирана миграция на служители на американската верига.

А ресторантското оборудване в по-голямата си част е чуждестранно. "Няма да е лесно да го заменим", коментира Александър Ружински, ръководител на сдружението Restograd. Но и тук не всичко е загубено. Възможно е при липсата на автентични компоненти в Русия да се развие клас "левичари", който ще може да удължи живота на оборудването, смята той.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase