Снимка БГНЕС, архив

Служебният кабинет е на път да доубие средните играчи в пътното строителство със свръхограничителна обществена поръчка.

В последните дни преди вота АПИ е обявила процедура за избор на фирми, които да извършват основни ремонти по републиканската мрежа в следващите 4 години. Прогнозната стойност на дейностите е 2.25 млрд. лв. Достъп до тази огромна сума обаче ще имат шепа фирми заради брутални изисквания към оборотите на потенциалните кандидати, пише "Сега".

Това става ясно от условията по поръчката, пусната на 23 октомври от Агенция пътна инфраструктура. От документите се разбира, че АПИ търси да наеме до 3 фирми по 9 обособени позиции за основен ремонт на републикански пътища на територията на цялата страна. Всяка от обособените позиции включва по три пътни области на страната (с изключение на 9-та позиция, която е за областите Ловеч и София), а прогнозната стойност на евентуалните основни ремонти е по 250 млн. лв. на позиция или общо 2,250 млрд. лв. Не е ясно на каква крайна стойност реално ще са дейностите, защото с фирмите ще се сключат рамкови споразумения. При тях не се фиксират количества, а само се договарят параметри на бъдещо изпълнение. Конкретните дейности се възлагат след покани към избраните фирми и мини класиране между тях. На теория реално възложеното може да е в пъти по-малко от обявеното, а към подобен тип рамково договаряне се пристъпва за пръв път през последните години.

Възможността до тези големи обеми дейности да не се стигне не е попречила на възложителя АПИ да определи брутално високи изисквания за оборот от потенциалните кандидати. За всяка от обособените позиции се иска минимален общ оборот от последните три години в размер на 500 млн. лв. – два пъти над прогнозната стойност на поръчката. Отделно от това се поставя второ условие – да е реализиран минимален оборот от 250 млн. лв. конкретно в в сферата на ново строителство или основен ремонт на републикански пътища.

Това са много високи изисквания – на практика максимално възможните. ЗОП позволява изискванията за общ оборот в последните 3 години да е максимум 2 пъти над прогнозната стойност. В случая е поставена точно такава летва. Това още на старта поставя силно ограничителни условия за участие и ще досъсипе бранша, категорични са пътищари. Особено показателен е фактът, че при още по-апетитните поръчки за текущо пътно поддържане (тоест не основен ремонт), при които прогнозната стойност достигна 4 млрд. лв. не бяха определени абсолютно никакви финансови изисквания към кандидатите. Така поръчки на обща стойност 4 млрд. лв. бяха възложени при 0 изискване за реализиран оборот. Това не попречи и при тези поръчки да се стигне до огромна концентрация през свързани фирми, като при една от свързаните групи концентрацията на взетите договори се доближи 1 млрд. лв.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase