Снимка: БГНЕС
fallback

Всеки ден българската енергетика и в частност „Булгаргаз“ трябва да заплаща капацитет от 500 хил. долара, който не се използва, заяви в парламента народният представител от "Продължаваме промяната – Демократична България" Радослав Рибарски.

Той уточни, че е приключила работата на парламентарната временна комисия по повод Споразумението между "Булгаргаз" ЕАД и турската държавна енергийна компания "Боташ", подписано на 3 януари 2023 г. в София. По думите му нещата изглеждат доста притеснително.

Оказва се, че всеки ден българската енергетика и в частност „Булгаргаз“ трябва да заплаща капацитет, който се равнява на 500 хил. долара. Този капацитет обаче не се използва, уточни Рибарски. Той даде за пример 2023 г. - от възможни 14 кораба да бъдат доставени са използвани един и половина. Този капацитет, въпреки че ние не го ползваме, плащаме тези такси всеки ден за пълния обем, който е договорило служебното правителство с министър Росен Христов, каза Рибарски.

Той припомни, че комисията заседава три месеца и заяви, че тези неща са обобщени в доклад, който е готов и другата седмица трябва да бъде в пленарната зала.

Ние ще призовем и сегашния служебен министър на енергетиката Владимир Малинов като пряк участник в това договаряне, защото това е едно тристранно споразумение между „Булгаргаз“, „Боташ“ и „Булгартрансгаз“, каза още Рибарски.

Той посочи, че трите фирми се договарят България да доставя в турски вериги природен газ, който след това да бъде купуван обратно на българската граница. Според Рибарски не става въпрос за нормалната и обичайна междусистемна свързаност, която ни дава гъвкавост в доставките и ние, независимо колко кораба доставим, трябва да платим този капацитет.

Близо половин милион долара на ден е таксата, която трябва да бъде заплащана за този капацитет, който ние не използваме, повтори Рибарски.

Договорените количества, сметнати за всеки ден, излизат около 1,8 млрд. кубични метра, от които физически ние, ако решим да използваме целия капацитет, можем да доставим едва 1,3 млрд. кубични метра, посочи Рибарски. По думите му тази разлика от 500 млн. кубични метра чисто физически не може да бъде изпълнена. Той добави, че държавата е задължена за 13 години по този договор да изплаща едни огромни такси за капацитет, а същевременно „Боташ“ използва българската газопреносна мрежа и от това се вижда, че ефектът е загуба на пазарен дял за „Булгаргаз“. За миналата година „Булгаргаз“ губи 27% пазарен дял, твърди Рибарски.

По думите му, от една страна, „Булгаргаз“ не получава дължимите му суми, от друга страна, се оказва задължен с един 13-годишен договор, от който само губи. Рибарски посочи, че предложението, записано и в решение, което трябва да бъде взето другата седмица в залата, е цялата документация заедно с този доклад да отидат в прокуратурата и Държавна агенция "Национална сигурност".

Рибарски каза още, че призовават за предоговоряне на договора. (БТА, Никол Николова)

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

19

Анонимен

преди 1 месец

никому не известният румбата кой го измъкна от цилиндъра и го направи президент.явно трябва да върши работата за която го сложиха на тая служба.

18

Анонимен

преди 1 месец

От пускането в експлоатация на продължението на газопровода "Турски поток" през българска територия приходите от резервирани капацитети и пренесени количества природен газ между границите на България с Турция и Сърбия са 1.308 млрд. лв. Сумата е от въвеждането в експлоатация на трасето между точките Странджа2-Малкочлар (на границата с Турция) и Киреево-Зайчар (Сърбия) на 1 януари 2022 г. до 26 март 2024 г., сочат данни на държавния газов оператор "Булгартрансгаз", предоставени на Mediapool.За същото време газовият оператор посочва, че оперативните му разходи за издръжка на трасето, състоящ

17

Точно казано

преди 1 месец

От пускането в експлоатация на продължението на газопровода "Турски поток" през българска територия приходите от резервирани капацитети и пренесени количества природен газ между границите на България с Турция и Сърбия са 1.308 млрд. лв. Сумата е от въвеждането в експлоатация на трасето между точките Странджа2-Малкочлар (на границата с Турция) и Киреево-Зайчар (Сърбия) на 1 януари 2022 г. до 26 март 2024 г., сочат данни на държавния газов оператор "Булгартрансгаз", предоставени на Mediapool.От пускането в експлоатация на продължението на газопровода "Турски поток" през българска територия п

fallback