Явор Куюмджиев Снимка: БТА

В случаи на нарушаване на условията за качество и надеждност на снабдяването с ток или природен газ за период по-дълъг от 10 дни през един месец, клиентът да не дължи заплащане за консумацията си през съответния месец. Това предвиждат промени в Закона за енергетиката, които бяха обсъдени на поредната работна среща с участието на неправителствени организации, организирана от зам.-председателя на парламентарната комисия по енергетика Явор Куюмджиев.

Освен това се предлага разпределителните предприятия да дължат обезщетения за всички имуществени вреди, които клиентът е претърпял от некачествената услуга, като обезщетения могат да бъдат претендирани в срок от 3 години от настъпване на събитието. Според сега действащото законодателство срокът е 3 дни. От министерството на енергетиката и от ДКЕВР обаче смятат, че 3-годишният период е прекалено дълъг.

Разумно е да е един или най-много три месеца,  но ако е три години, ще стане страшно, посочи Славчо Смилков, началник отдел „Жалби” към ДКЕВР.

Още по темата
Той се съгласи с предложението на потребителска организация включването на тока, когато снабдяването е било прекъснато заради неплатена сметка, която след това е била покрита, да е 4 часа, а не както е в момента – 8 часа.

„4 часа са напълно достатъчни дори и за голям град като София, защото има много екипи”, мотивира се той.

Смилков призна, че 50 на сто от мрежите в България са с нарушени параметри, като една от причините за това е и преместването на хората в градовете.

„Истината е, че дружествата казват, че нямат сметка да възстановяват един трафопост за двама души”, обясни той. 

Александър Масларски от Комисията за защита на потребителите заяви, че трябва ясно да е казано, че всички разходи за прекратяване и възстановяване на електрозахранването са за сметка на оператора на разпределителната мрежа.

Емил Георгиев от Федерацията на потребителите посочи, че българският потребител все още е подложен на унижение от естествените монополи и заради това трябва да се промени и Закона за защита на потребителите.

Той добави, че между 50 и 150 жалби постъпват ежедневно във федерацията, като повечето от тях са заради високи сметки за парно и поиска да има и специална дискусия за топлофикациите.

В отговор Куюмджиев обеща да организира дебат по темата.

Промените в закона, предвиждат още ако отчетените показания са по-високи с 30% за даден месец в сравнение със същия на предходната година, клиентът да има право да подаде възражение, което го освобождава от задължението да си плати сметката, докато не бъде разгледано възражението му или докато не влезе в сила съдебно решение.

Следващата седмица предложенията за промени в закона ще бъдат внесени в деловодството на парламента, а в началото на новата пленарна сесия те ще бъдат обсъдени от комисията по енергетика, съобщи Куюмджиев.

 
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase