Явор Куюмджиев Снимка: БТА

Левицата предлага законови промени, целящи защита на потребителите от злоупотреба на естествените монополи при предоставяне на услуги.

На работна среща в парламента по темата депутатът Явор Куюмджиев заяви, че стремежът е потребителите да бъдат улеснени, като в Закона за енергетиката се промени изцяло начинът, по който комуникират с монополите, предоставящи комунални услуги.

Едно от предложенията е ако потребителят е получил сметка за ток, парно или вода, надвишаваща с определен значителен процент фактура за минал период, да не е длъжен да я плаща, преди да подаде жалба. В момента дори и да не е съгласен с нея, клиентът първо трябва да я плати, а после да си търси правата.

Куюмджиев обясни, че промяната ще е в посока доставчикът да бъде длъжен да докаже, че тази услуга е потребена.

Левицата се обяви за отмяна на такса „включване“ на ток след изключването му заради неплатена сметка. Таксата е различна за трите електроразпределителни дружества и се повишава, ако услугата е експресна – включване до няколко часа, включването е дистанционно и т.н. Най-ниската е 19 лева за възстановяване на достъпа от електромер, експресната услуга в случая струва двойно.

Куюмджиев заяви, че тази такса няма икономическа логика, по-скоро се използва като източник на допълнителен приход от съответните доставчици и като наказателна мярка към клиентите.

Левицата предлага улесняване на процедурата за проверка при съмнения за неточни показания от измервателен уред. В момента клиентът не може да демонтира устройството и да го занесе на проверка, а трябва да направи това с разрешението на собственика, тоест да се жали на съответния доставчик – собственик на измервателното устройство.

От БСП обаче смятат, че в този случай трябва да има институция, която да бъде краен арбитър в съответните спорове.

Друго от предложенията за промяна е свързано с качеството на предоставяната услуга. По думите на Явор Куюмджиев сегашното законодателство дава преимущество на монополите, например в случай, когато се подава по-ниско напрежение и от това следват някакви щети.

От левицата имат и предложения, свързани с изключването на услугата. Червеният депутат заяви, че потребителят трябва да бъде информиран по неоспорим начин за това, а не да се прибере и да установи, че няма електричество.

Депутатът обясни, че е пострадал лично от тази схема, включително и заради неплатен 1 лев.

„Аз съм го преживявал няколко пъти, изключително неприятно е да се прибереш след работа и да установиш, че нямаш ток. Можеш да платиш, като сутринта отидеш в клиентски център, чакайки на опашка. Ако човек няма повечко пари за експресна услуга, трябва да изчака няколко дни. Какво се случва, ако вкъщи има малки деца, ако е зависим от електричеството, какво се случва с хладилници и храни“, риторично попита депутатът.

В дискусията участват представители на потребителски и граждански организации, които също се обявиха за промени с цел защита на потребителите, включително с вариации на тези предложения, например прекъсване на тока в много краен случай или продължаващо ползване на услугата от клиента въпреки спор с доставчика за определена сметка.

Председателят на Комисията за защита на потребителите Веселин Златев заяви, че комисията е открила поредица неравноправни клаузи при проверка на общите условия и тези клаузи все още съществуват.

Още 2011 година сме водили дела срещу две от електроразпределителните дружества и в момента има заведени колективни искове, но не можем да приведем в действие съдебното решение, обясни Златев. От КЗП предлагат усилията да се насочат към правната страна на клаузите в общите условия по договорите между потребителите и дружествата, които поставят клиентите в неравноправно положение.

Куюмджиев покани присъстващите на нова среща следващата сряда, когато се очаква да се коментират конкретните текстове на предлаганите промени в Закона за енергетиката.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase