Снимка БГНЕС, архив
fallback

Държавата трябва да намери начин да заделя средства – близо поне 1 млрд. годишно, в т.ч. и оперативните програми, за обновяване на ВиК инфраструктурата, иначе ние сме обречени само да кърпим и да продължаваме да губим вода.

Това заяви министърът на регионалното развитие и благоустройството Андрей Цеков относно състоянието на водния сектор в България – водоснабдяване и канализация, предаде репортер на БГНЕС.

„99,4% от населението е свързано с обществено водоснабдяване, 49% към пречиствателни станции за питейни води. Население над сезонен режим над водата, това означава под 180 дни в годината – 2,2%, на целогодишен режим – 0,8%. Обща дължина на водопроводна мрежа – 706 650 км., като общата подадена вода е 845 млн. куб. м годишно, от тях, забележете, загуби 469,15 млн. кубика, или 55,5% от подадената вода, като реалните загуби от транспорта са 398 млн. куб. м, или 47,1% от подадената вода“, отбеляза Цеков.

Той подчерта, че причините за големи водозагуби са свързани основно с изключително остаряла водопроводна мрежа. „34,3% от водопроводната ни мрежа е въвеждана в експлоатация в периода 1961 – 1970 г. Най-малък е след 1990 г. – 4,6%, а от 1991 до 2000 г. – 70,1%, останалото е след това. Видът на използваните тръби – над 65% са етернитови тръби“, каза регионалният министър.

Цеков посочи, че не по-цветущо е и състоянието на канализационната мрежа. „Населението с достъп до обществена канализация е 74,8%, от които 66,8% е свързано и с пречиствателни станции за отпадни води. Население с обществена канализация без пречистване – 8%, а население със собствено третиране на отпадъчни води, това са основно септичните ями и по-малко локални пречиствателни – 25%“, добави той.

Министърът на регионалното развитие допълни, че общата дължина на канализационната мрежа е 12 831 км., като новоизградената през 2022 г. е 157 км, а подменената – 49 км.

Oще по темата

„През 2021 г. Министерският съвет е приел Национален инвестиционен план за водоснабдяването и канализацията, съгласно който необходимите инвестиции в отрасъл ВиК, са 33 млрд. лв., от които за обновяване на съществуваща ВиК инфраструктура, с цел устойчивост на предоставяните ВиК услуги – 20 млрд. лв., за постигане в съответствие с директивите на Европейския съюз – 13 млрд. лв.“, обясни той, като уточни, че годишният бюджет на МРРБ е от порядъка на 2,5 до 3 млрд. лв., като тази година е 2,8 млрд. лв., а инвестициите във ВиК сектора, в т.ч. и оперативни програми и отпусканите през бюджета на МРРБ, на средно годишна база едва доближават 200 млн. лв.

„Това е тъжната история“, заяви Цеков и каза, че ВиК операторите се характеризират с лоша ефективност на разходите, съответно голяма част от тях не могат да реализират и достатъчно приходи за собствени инвестиции. Регионалният министър добави, че същевременно сме изправени и пред казуса социално поносима цена на водата и в този смисъл без да дава отговор на въпроса какво ни чака във ВиК сектора, смята, че без сериозна дискусия на ниво всички парламентарни сили по отношение на подхода към управление на ВиК сектора, по начина, по който да осигурят необходимите инвестиции, включително чрез публично-частни партньорства и концесии, разговорът ще бъде обречен на тъжен край, ако не се мине през тези стъпки.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

12

Кръпка върху кръпка

преди 7 месеца

"... ние сме обречени само да кърпим ..." И не само при ВиК.

11

Водоноско

преди 7 месеца

Аз пари не давам, докато шефовете на ВиК не се качат на нормални служебни коли!Например във Варна служебната кола на шефа на ВИК е джип мерцедес струва около 200 хиляди лева, едно обслужване за масла 1500- 2000 лева, това нормално ли Е!

10

Анонимен

преди 7 месеца

*** тооо... ВИК София е частно, френско, дружество... Защо народа ще плаща ремонтите на корпорациите докато някой в чужбина ще ни цака за наша вода, течаща по наши тръби? Политиците ни са дъното на държавата.

fallback