Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

В България липсва професионално насочване и ориентиране в училищата. През годините в страната е имало подобни инициативи, но това трябва да се преподава на децата от ранна възраст. Бонусите в хазартните сайтове привличат голямо количество хора, от които и деца. Хазартната зависимост е адреналинова зависимост към загубата, това коментира Иван Игов, психолог, в предаването "Бизнес старт" с водеща Роселина Петкова.

Проблемът с хазарта в България остава актуален и след забраната на рекламата, тъй като вече голяма част от сектора е изместен в интернет пространството и рекламните материали са именно там, каза Игов. Промотирането се осъществява чрез предлагането на бонуси, които привличат хората. Гостът обясни, че зависимостта към хазарта е зависимост към загубата.

"Това е вид адреналинова зависимост, защото когато заложиш определена сума пари – страхът от това да не я загубиш, повишава адреналина в тялото. Когато това става по-регулярно, ставаш зависим към този адреналин и отиваш да играеш – не за да спечелиш, а за да загубиш“, обясни гостът.

Често хазарните компании казват, че децата нямат банкова сметка и карта, което би им попречило да играят, но често подрастващите са опитвали да играят, а след като станат пълнолетни и изкарват свои пари, те ги залагат.

Гостът сподели, че дуалното образование в България е проработило, като се вижда желание сред децата за работа, за разлика от нежеланието им за учене в професионалните гимназии. Често се очаква, че деца, които нямат желание да ходят на училище, не биха имали желание да и работят, но това не е така. На работните места, където биват третирани като равни и научават приложими умения в дадения сектор, кара голям процент от децата да искат да останат в компанията.

Тук идва ролята на инвестиция от страна на компаниите и държавата в социалните умения на младежите. Бизнесите инвестират време и ресурси, за да обучат деца, учещи в дуалната форма. Гостът смята, че на държавно ниво има нужда от цялостна реформа на професионалното образование, в което трябва да имат все по голяма роля компаниите.

Професионалното насочване и развитие не присъства в българското образование, за разлика от западни държави,  където то е ключово и започва от ранни години. Децата често нямат представа какво искат да учат или работят, след като излязат от училище.

През годините в страната е имало кариерни консултанти, както и центрове за професионално развитие в общините, но работата им е спорна. Ако целим ефективност, трябва да се прилагат тези модели в училищата и да се започне оттам.

Целия коментар гледайте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase