fallback

Джигити на пътя се оказват покровителствани от полицаи – подобни случаи се множат у нас.

"В резултат на проверките на "Пътна полиция" загиналите за последната година са с 35 по-малко от 2021 г. Контролът дава резултати. "Пътната полиция" трябва да има повече камери, които да са в централната градска част и да снимат преминаване на червен сигнал на светофара, за колан, неправилно движение по пътното платно", призова експертът по пътна безопасност и член на Асоциацията на пострадали от пътни катастрофи Любка Маринова в студиото на "България сутрин".

Oще по темата
Статистиката показва, че в 99% от случаите на катастрофи виновни са шофьорите, а пътните условия - в 0,1%. Маринова посочи, че в чужбина при нарушение на Закона за движение по пътищата след употреба на алкохол или наркотици веднага следва затвор.

Тя призова за завишаване на глобите в българското законодателство, а финансовите санкции да бъдат относителен дял от минималната работна, за да са винаги актуални.

"От нашата асоциация искаме във всеки полицейски автомобил, който извършва проверки, да има пос терминал за плащане на глобата на момента. Като ти вземат 100-200 лв., да ги извадиш веднага. Друго е като знаеш, че ще ги платиш след няколко месеца. За щастие, поне давностният срок сега е 5 г.", заяви Маринова.

Пред Bulgaria ON AIR председателят на Асоциацията за квалификация на автомобилистите в България Красимир Георгиев изрази мнение, че завишаването на санкциите няма да възпре нарушителите. Според него трябва да се пресече корупцията в полицията и използването на жокер - "приятел полицай".

"В петък една дама с варненска регистрация влезе в насрещното, спира я патрул. 10 минути стояха един срещу друг, тя не спря да говори по телефона, след малко патрулът си тръгна и тя си тръгна. Това обаждане отгоре трябва не само да спре, а там да се повишат санкциите. Това трябва да стане престъпление. Нарушителят знае, че има жокер по телефона, като има натиск отгоре и се започне от прекия началник и се стигне до най-големия", коментира Георгиев.

Експертите бяха категорични, че и камерите в автомобилите на полицаите не вършат превантивна дейност, тъй като записите се гледат от същите тези хора, които могат с едно обаждане да променят ситуацията.

Георгиев подчерта, че манталитетът на българина е винаги да бъде първи, да покаже колко по-мощен е автомобилът му. А проблемите с шофьорите се коренят още при обучението им.

"На един изпит на колега му направи впечатление, че изпитващият искал дамата да кара по-бързо, с 50 км/ч, колкото е ограничението. Не може на курсовете да се кара с 20 км/ч по едни и същи улици и там да се провежда изпитът, а после същият този шофьор да отиде да кара във Варна например", поясни Красимир Георгиев.

Събеседниците коментираха също, че няма санкции за стопаните на пътя - от КАТ не са писали акт на АПИ или на някоя община. Има идея за въвеждане на временно свидетелство за управление на МПС за 2 г., както е в Англия.

"Там в закона са посочени нарушения, които, ако извършите, свидетелството се връща обратно и процедурата започва отначало. Сред тези нарушения са преминаване на червен светофар, превишаване на разрешената скорост. Нашата асоциация предлага за голям част от нарушенията, които са предпоставка за ПТП с голям обществен отзвук, да се въведе и принудителен труд. Неслучайно има една приказка - "Организацията "наш човек" е по-силна от италианската мафия", каза още Красимир Георгиев.

Любка Маринова призова за премахването на възможността за налагане на условни присъди при тежки катастрофи.

"Трябва да се промени НК - по закон не може съдът да остави в ареста повече от 2 месеца един шофьор, причинил смърт. Това не му е наказанието, той може да бъде осъден и на 15 г. затвор", коментира Маринова.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

14

Анонимен

преди 1 година

Над 90% от нарушенията и катастрофите в България са защото КАТ не работи за спазването на закона. Почти всички останали нарушения и катастрофи са заради лошите пътища и лошата организация на движението и паркирането. Много малко от нарушенията и катастрофите са по вина на шофьорите, въпреки че според КАТ винаги шофьорите са виновни.

13

Анонимен

преди 1 година

Това, което плямпотят тези, го слушам от 33 години, променят закона и става по-зле. Трябва да се разбере, че в КАТ няма експерти по пътна безопасност, а и в България няма такива или поне нямат думата. Важно е КАТ да изпълнява закона и в никакъв случай да не го пише. Сега е обратното - КАТ пише закона, а после не го изпълнява.

12

КАТ

преди 1 година

Бивши наши служители на хранилка при нас ще решават проблемите - интересно. Проблемът е че медиите канят единствено и само настоящи или бивши държавни служители, които без изключение са били замесени в корупция. Дори бивш шеф на кат уволнен за корупция, беше редовен гост да философства, ама кат прибираше рушвета...

fallback