Снимка: Bloomberg TV Bulgaria

Цените на автомобилите не просто се повишиха драстично, даже няма да е пресилено, ако окачествим това оскъпяване като плашещо. Подобен темп на цените заплашва да превърне автомобилите от масов продукт за индивидуална употреба в нещо, което е по силите само за единици от заможните потребители. Това каза Калоян Желев, автомобилен експерт, в предаването „Светът е бизнес” с водещ Ивайло Лаков.

Желев обясни тези високи цени с разминаването на търсенето и предлагането. Когато на първичния пазар на новите автомобили след края на пандемията натрупаното търсене тръгна да се освобождава и всички се надяваха на ръстове, тогава изведнъж се включиха другите промени, които доста бързо доведоха до дефицита на чипове. Войната в Украйна постави въпроса за структурни кабели за автомобилите.

Разминаването на търсенето и предлагането доведе до дефицит на нови автомобили, който преориентира голяма част от търсенето към вторичния пазар, и по-конкретно към употребяваните автомобили на ниска възраст. Всички акумулирани по това време наличности бяха изчерпани моментално и колкото повече във времето се разминаваха търсенето и предлагането, толкова цените по естествен път се повишаваха. От друга страна всички производители - които можеха да си го позволят, преориентираха оскъдните налични компоненти към тези части от моделните си гами, които са с най-висока добавена стойност. Това още повече оскъпи средните цени, обясни събеседникът.

По думите на Желев цялата концепция за електрификация на всяка цена на масовия транспорт в Европа е поставена на логическа и фактологическа основа, която няма да издържи първия сблъсък с реалността, който ни предстои тази зима.

"Електрическият транспорт не е най-евтиният и най-достъпният”, каза екпертът.

Една част от автомобилните производители гледат на бъдещето като еклектично, а не като електрическо. В много региони на света ще продължат да се търсят автомобили с двигатели с вътрешно горене  и производителите трябва да поддържат и развиват тази технология.

Автомобилният пазар в България е малък и не винаги се съобразява с логиката на Европа, посочи експертът. Преди около месец изконсумирахме потенциала си за ръст през тази година. Що се отнася до ситуацията на пазара на електромобили и обсъждането на наредба за ползване на субсидия при покупка на електромобил, гостът посочи, че по тази тема в България има хвърчащи идеи, които се обсъждат на коляно и стигат най-много до чернови на някакви проекти.

Целият разговор - във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Коментари Напиши коментар

72

Бай Дрън

преди 5 месеца

Електрическата зима на Европа. Става интересно :)

71

Ала бала

преди 5 месеца

Статия миш маш.

70

Анонимен

преди 5 месеца

Преди 100 години и колите с ДВГ са били ужасно скъпи и недостъпни за пгромна част от населнието. Сега в тази роля са електрическите коли. Проблемът при тях са скъпите суровини за батериите. В момента, в който се направи пробив и се появят евтини и дълговечни батерии, ще има и разцвет на всякакъв вид ел превозни средства.