Снимка: Булфото, архив

Неоосманизмът предвижда връщането на Турция, в духовен  смисъл, в предишните османски територии на Балканите, обясни проф. Божидар Димитров по Нова телевизия. Повод за коментара му станаха думите на турския премиер Реджеп Ердоган, който в предизборно изказване за местните избори в Кешан е казал, че „Тракия е и Солун, и Ксанти, и Кърджали в България, Вардар, Скопие, Призрен в Косово, Сараево. Тракия е нашата жива история в Европа. Тя е нашият представител в този географски регион”. 

Още по темата
Според Димитров обаче никой не би трябвало да се изненадва от изказването на Ердоган.

„Учудвам се на какво се учуди обществеността в тези държави, защото неоосманизмът е станал като настолна книга за Ердоган. Турция трябва отново бъде не само административен, но и духовен водач на мюсюлманите в региона. Малко хора знаят, че султанът е бил не само административен ръководител, но и водач на исляма“, отбеляза проф. Димитров.

По думите на историка възстановяването на турското влияние означава подкрепа не само за турските, но и за мюсюлманските малцинства в околните страни.
 
„Ако не беше турската република Кипър, никой нямаше да се плаши от турска република Тракия”, отсече проф. Димитров.

„Виждаме духовното влияние вече – в Пазарджик съдим 12 души. Един Ефрем Моллов се пъне из Родопите и т.н. Програмата на неосманизма се захранва годишно по програма, чийто бюджет е 1 млрд. и 800 млн. По нея у нас се издават книги, вървят турски сериали по всички телевизии. Това е един модерен начин за възстановяване на империя”, коментира още професорът.
 
Турция пред очите ни от една много бедна държава се превърна в регионална сила. Турция има 75 млн. население, 600-хилядна армия и брутен вътрешен продукт, който я нарежда в първите 10, отбеляза Димитров.

„Това не е Македония, която се тресе от комплекси. Винаги трябва да се има едно наум. Външното ми министерство реагира добре”.
 
„Турция е странно разделено общество. В Истанбул и най-вече в Одрин ще срещнете по-малко жени с шалвари, отколкото в Кърджали, т.е. едно модерно европейско общество, за разлика от Анадола… Две тенденции - европейската и мюсюлманската - се борят в съседната страна”, каза още историкът.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase