Снимка БГНЕС

Средният резултат от т. нар. миниматури по български език в седми клас тази година е 55,04 точки, съобщиха от МОН.

Министерството го отчита като подобрение, тъй като миналата година резултатът е бил 53,63 точки.

13 ученици са постигнали максимален бал от 100 точки, 15 ученици – 99,5 точки, 34 ученици имат 99 точки.

По български език и литература седмокласниците се справят най-успешно със задачите с избираем отговор. Повече от 3 000 ученици са получили максимални или много близко до максималния брой точки от работата си върху тези задачи. Анализът на резултатите сочи, че умеят да намират и извличат информация от текст. Над 75% от седмокласниците не се затрудняват при определянето на синоними и антоними.

При задачите със свободен отговор най-трудна се е оказала 25. задача. През тази година учениците трябваше да разтълкуват внушенията на стихове от одата „Опълченците на Шипка“ – близо 2/3 от седмокласниците са се затруднили да разтълкуват смисъла на посочените стихове.

През тази година седмокласниците работиха върху разказа „Ева, която расте и се смалява“ и по-голямата част от седмокласниците са се справили с преразказа, като средният брой точки там е 17,8 т от общо 35.

На изпита от националното външно оценяване по български език и литература 181 седмокласници са получили 0 точки. Това са 0,3 % от явилите се ученици.

Още по темата

 
Средният резултат, постигнат от седмокласниците на националното външно оценяване по математика е 35,29 точки. Той е съизмерим с резултата, постигнат през миналата година.

Максимален резултат от 100 точки имат 262 ученици, а 180 ученици имат 0 точки. Повече от половината ученици успешно се справят със задачите, свързани с пресмятане на числов рационален израз и  с решаване на неравенство.

Около 37% от седмокласниците умеят да разграничават простите числа в дадена редица от числа, почти 2/3 от учениците се затрудняват да прилагат свойствата на пропорциите. Учениците имат трудности и при определянето и записването на координатите на симетрична на дадена точка в правоъгълна координатна система. Проблеми има и при разчитането, използването и интерпретирането на данни, представени с текст или диаграма, както и при съставянето на математически модел на реални житейски ситуации и преобразуването му с математически методи и алгоритми.

Двама ученици имат по 100 точки и на двата изпита от националното външно оценяване – български език и литература и математика.

По региони най-добре на изпита по БЕЛ се представят седмокласниците от София-град, Смолян и Варна, а най-ниски са резултатите в Сливен, Ямбол и Кърджали.

Регионите, в които учениците имат постижения от изпита по математика над средните за страната, са София-град, Варна и Бургас. С най-ниски резултати са седмокласниците от регионите Видин, Разград и Сливен.

Резултатите от тези два изпита се използват за кандидатстване в гимназия.

При десетокласниците средният резултат по български език и литература е 49,44 точки, което е с над 6 точки повече в сравнение с предходната година.

51,28% от десетокласниците са получили над 50 точки при работата си върху теста по български език и литература. С максимален брой от 100 точки е един ученик в 10. клас, а 74 ученици – с 0 т. Задачата за създаване на резюме е сред онези, които определено в най-голяма степен са предизвикали затруднения.

По математика десетокласниците са постигнали среден резултат 34,5 т. от максимален брой 100. Резултатът през тази година бележи лек ръст в сравнение с постигнатото през изминалите години. Като цяло учениците в 10. клас по-успешно се справят със задачите с избираем отговор, изискващи прилагането на заучени алгоритми, модели, процедури в познати типични ситуации. Те се затрудняват при решаването на задачи с разширен свободен отговор и при извличане на информация от източник – текст, чертеж, графика или диаграма.

По региони най-добре на изпита по БЕЛ в 10. клас са се справили десетокласниците от София-град, Смолян и Варна, а най-слаби са резултатите в Търговище, Разград и Шумен.

Регионите, в които учениците имат постижения по математика в 10. клас над средните за страната са София-град, Смолян, Кърджали и Варна. С най-ниски резултати са десетокласниците от регионите Враца, Видин и Перник.

Всеки ученик може да се запознае с оценената си изпитна работа на 29, 30 юни и 3 юли 2023 г. Информация за мястото и времето ще да бъде публикувана на сайта на съответното РУО.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase