Снимка: Димитър Кьосемарлиев
fallback

Финансирането на образованието е първият повод за национален дебат, както и увеличението на учителските заплати, което в никакъв случай не трябва да спира сега. Това заявява в свое обръщение към политическите партии Синдикат "Образование".

Българските образователни институции страдат от хронични финансови дефицити и решения на парче няма да извадят образованието от заразата „недофинансиране“. Проблемът с недостатъчното финансиране се катализира и от несъвършеното разпределение на финансовите средства към образователните институции.

Някак започва да набира скорост абсурдната идея да излезем от делегираните бюджети и да се върнем на принципа от 2007 година - или централизирано финансиране от общинските бюджети. Това категорично няма да се случи, защото вероятно ще генерира стачни турбуленции, смятат експертите.

Безспорно, водещата роля на учениците при формиране на бюджетите трябва веднага да отстъпи по тежест и на другите компоненти – паралелки и физическа среда. Тези компоненти ги има, а трябва да прибавим и още компоненти, примерно - брой учители, които да генерират повече финансови средства в училище и детска градина.

Синдикат „Образование“ е за усъвършенстване модела на автономното финансиране на училищата с прибавяне на компоненти, които да дадат финансови лостове за по-качествено образование.
От Синдиката отново настояват процентът от брутния вътрешен продукт, който да се дава за образование, да стигне  минималните и препоръчани от ЕС 6% от БВП?

Изследването на световния опит доказа нуждата в българската образователна система да се структурира модел за профилактика, превенция на професионалните заболявания и задължително структуриране на компенсаторни механизми за съхраняване ефективността на учителската професия. Последните изследвания на прегарянето в професията на учителя в България го поставиха в незавидно високи нива на прегаряне, катализирани от последната година работа в електронна среда от разстояние.

И всичко това е, защото липсва национална политика за съхраняването на учителя от високото прегаряне и опазването му от несвойствени и административни волности, които доминират в неговата работа. Защото прегарянето на учителя не е личностен проблем, то е проблем на съвременната държава.

Синдикат „Образование“ пита:

Уважаеми кандидат политици, кога ще прекатегоризирате учителския труд към втора категория труд?
Можем ли заедно да намалим натоварването на всички учители след 50 години с един час седмично, можем ли да им осигурим година платен отпуск за квалификация и рехабилитация при изработени 4 в системата?
Можем ли заедно да осигурим добавката от учителския пенсионен фонд да се ползва винаги и безусловно, дори и при ранно пенсиониране на учителите?
За да подобрим качеството на управление на образователните институции, можем ли да въведем мандатност на директорската длъжност в образователните институции?

Нека да ситуираме националната политика за подбор, избор, ценз, управленчески опит и времетраене на длъжността „директор на образователна институция“. Нека заедно осигурим възможности за професионално, а не политическо вертикално израстване на педагогическите специалисти!

Синдикат „Образование“ е категоричен, че е настъпило време за поправки и промени в ЗПУО, а най-важните са:

-    Преминаване на детските градини към делегирани бюджети;
-    Ефективно намаляване на административната тежест;
-    Участие на синдикатите в атестационните комисии за учители и директори;
-    Въвеждане на оценка за дисциплината на учениците;
-    Вменяване на повече отговорности на родителите;
-    Намаляване броя на учениците в паралелки и  групи;
-    Задължително въвеждане на училищен изпит след всеки клас в начален етап и повтаряне на класа при неусвояване на образователния минимум;
-    Отпадане на НВО в четвърти клас;
-    Един вариант на учебник по общообразователните предмети и МОН да издава учебниците, за които плаща;
-    Реално намаляване на обема и трудността на новия материал към 40%, за сметка на 60% проектно – базираното обучение и практическите упражнения;
-    Увеличаване броя на психолози и/или педагогически съветници във всяка образователна институция;
-    Изравняване на нормативите на всички педагогически специалисти към 648 часа годишно, с отпадане на седмичната дискриминационна норма на учителите в начален етап.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

14

Анонимен

преди 2 години

Хайде, спрете се де, алчноста, некомпетентността и вечните претенции вече граничат с лудост. Прегарят не от друго, а от допълнителните частни уроци, от работата на две места едновременно/предиобяд в едно училище, следобяд в друго/ и лакомията за пари.

13

Немо

преди 2 години

След като държат на делегираните бюджети (т.е. финансиране на "глава ***"), хубаво е, освен да се намалят децата в паралелките и да се спре откриването на допълнителни паралелки в т.нар "елитни училища" (да се превръщат библиотеки и физкултурни салони в класни стаи), както и откриване на паралелки , некореспондиращи с профила на професионалните гимназии (пример: Приложно програмиране в Химически техникум, или ДВГ в Механотехникум, при положение че си има Техникум по Автотранспорт

12

Анонимен

преди 2 години

Да се махне образованието ще е най добре за всички!

fallback