Снимка: Pixabay
fallback

Българският учител е подложен на сериозен стрес, който води до доста голямо изхабяване, сочат предварителните данни от първото национално представително проучване за диагностика на синдрома на прегаряне (бърнаут) при педагогическите специалисти у нас.

Oще по темата
На първо място като стресов фактор при 9 от 10 учители е прекомерното административно натоварване, следван от агресията и апатията сред децата, съобщи за "Труд" д-р Юлиян Петров, пред­седател на синдикат "Образование".

Проучването досега е обхванало 3000 педагози от всички области на страната и от всякакви възрасти. То е по идея на синдиката, Министерството на образованието и науката и Пловдивския университет.

Факторите, които водят до хроничен стрес са и часовете извънреден труд - над 60 на седмица, лошата комуникация с институции и родители, както и бързата промяна на нормативната база, отчитат от синдиката.

Оказва се и че на 8 от 10 учители действа много негативно агресията на някои ученици.

"Ако 50% е агресията, 50% при този стресов фактор е и апатията на останалата част от учениците. Да, те стоят в клас, да, те присъстват, но липсват резултати. Тази апатия е придобита от статукво, което години наред е спомагало за развитието на този стресов фактор", тълкува предварителните резултати Петров.

По думите му, ако отворим скоба, можем да видим как немалко партньори на образователната система вървят с мантрата, че едва ли не училището трябва да бъде много, много забавно, интересно и между другото нещо да научават учениците.

В същото време обаче арсеналът на учителите за въздействие е безкрайно ограничен.

"Един от другите действащи стресори, може би в порядъка 65%, е че имаме много трудно партниране с българските родители. Те по някакъв начин са се съгласили и са уведомени за училищния правилник, но много често самите те способстват за нарушения на този правилник. Те или не мотивират децата си, или не ги задължават да изпълняват правилника, а още по-лошо – по някакъв начин се намесват, дават съвети и предложения, за които нямат капацитет, няма образование, пишат най-различни жалби, сигнали, а това влияе като огромен стрес на учителите и директорите", отчита още председателят на синдикат "Образование".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

33

До 34

преди 4 години

Какво има да помагат, като то е непомагаемо. Всъщност това е най-лошата идея, която може да съществува и която до никъде не води, освен до още по-голяма пародия. ( НПО - тата много си я харесват). А човекът (сега не мога да го видя кой номер беше в коментарите) правилно си го каза: повече права на учителите, да има повторение на класа в случай на слаб успех, изключване и т.н. - класическата педагогическа система. И всеки да си върши работата, а неда си мешаме капите ида ниправят натримата глупа

32

Анонимен

преди 4 години

Е и........??? Няма друга професия в България,която да е контролирана и проверявана от толкова много институции - МОН,РУО,РЗИ,БАБХ,МВР,ДАЗД,ДАНС,ДФ "ЗЕМЕДЕЛИЕ",МЗ,МФ,разни НПО и други известни и неизвестни...Та стресът е в наличност като качество и количество и на ниво.

31

До 11

преди 4 години

То щото другите работещи хич не са в унизително положение, от рабора на смени , стрес , преумора, бачкане извънредно не обръщат внимание на отрочетата си- и ето резултата.Всичко е взаимносвързано. Не всички са така, но повечето редови работещи.Това е.Оставени на баби идядовци, а който ги няма- на самотек!

fallback