Снимка: Булфото
fallback

За първи път у нас се подготвя Стратегия за превенция и за намаляване на отпадащите ученици и на преждевременно напусналите образователната ни система. Това съобщи за заместник-министърът на образованието, младежта и науката Милена Дамянова, пише БТА.

Има разлика между термините "отпаднали ученици" и "преждевременно напуснали" училище, отбеляза Дамянова.

Отпаднали са учениците, които са в ученическа възраст и за учебната 2011/2012 година те бяха 2 693-ма от общо 732 296 ученици в страната. Този процент на отпадналите от училище е изключително малък, други европейски страни имат много по-сериозен проблем в тази област, коментира заместник-министърът. Тя каза, че от тези 2 693 ученици у нас през миналата година заради отсъствия са отпаднали от училище 1 036 ученици, заради слаб успех - 42-ма, а по социални и семейни причини - 1 615 ученици.

Терминът "преждевременно напуснали" се отнася за младите хора на възраст между 18 и 24 години, които са с основно или с по-ниско от основното образование. Процентът у нас на тези младежи за 2011 г. по данни на Евростат е 12,8 на сто, като средният - за ЕС е 13,5 на сто, съобщи заместник-образователният министър. Тя припомни, че през 2009 г. процентът на "преждевременно напусналите" младежи у нас е бил 14,7 на сто, а до 2020 г. трябва да спадне до 10 процента.

Смятам, че ще постигнем тази цел много преди 2020 г., заяви Милена Дамянова. Двете основни цели на стратегията - за приобщаване на децата от етническите малцинства и за превенция за намаляване на отсъствията, се подпомагат от две национални програми.

Първата е "С грижа за всеки ученик" с бюджет от 2 000 000 лева и в нея има специален модул за подпомагане и допълнителна работа на ученици с ниски резултати. От тази учебна година има и нова програма "На училище без отсъствия", като мярката "Без отсъствие" е също с бюджет от 2 000 000 лева, поясни Милена Дамянова.

Програмата "На училище без отсъствия" цели да стимулира и мотивира директорите и педагогическите екипи в училищата да разработват и изпълняват свои училищни програми за намаляване на отсъствията на учениците чрез реалното и точното им отразяване в училищната документация, чрез разработването на мерки за превенция на отпадането от училище, както и за реинтеграцията на преждевременно напусналите образователната система. За тези дейности се използват средства от ЕС и от националния бюджет, каза заместник-образователният министър. Милена Дамянова отбеляза, че със средства от държавния бюджет се организира целодневната организация в училище, която е важна мярка за задържане на учениците в клас.

Финансирането на образованието на децата, навършили пет години, също е превантивна мярка в тази посока. Проектът "Успех" пък се финансира със 100 милиона лева от ЕС за три години и е за клубове и занимания по интереси, за да се мотивират учениците да участват в извънкласни дейности.

Заместник-образователният министър разказа и за друга популярна мярка за задържането на учениците в училище - за учителя-ментор или наставник. Такава практика вече се прилага от 2009 г. в основно училище "П.Р. Славейков" в Бургас. Тази "роля" се изпълнява от учител, който осъществява диалога с учениците, подпомага социализацията им, работи в сътрудничество с класния ръководител. Класният ръководител и наставникът пък посещават домовете на децата, стремят се да привлекат за партньори и съмишленици и техните родители.

По думите на Дамянова през учебната 2012/2013 година училищните директори трябва да изпращат доклади до регионалните инспекторати по образованието, ако има отпаднали ученици в тяхното училище. В тези доклади трябва да бъдат описани причините за отпадането на децата и какви мерки са предприети.

Друга мярка, която се прилага от тази учебна година, е да се картотекират учениците в риск, за да се задържат в училище, както и да има постоянни училищни комисии за обхващане и задържане на подлежащите на задължително обучение ученици. Вече трета учебната година МОМН "поставя задача" на училищата - "своевременно да информират родителите за отсъствията и успеха на учениците".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

41

Не

преди 11 години

Целодневната организация на обучение е за слаби по успех ученици.Тя "изравнява"учениците по постижения,убива талантите понеже убива свободата на избора и в този смисъл нейната задължителност е престъпление спрямо личността.

40

до 37-Нона

преди 11 години

типичен представител си на българите, на които учителите учат децата без пари, нанай-ниското стъпало по плащане в Европа са.Но идва време, когато знаещите езици млади учители ще ви бият шута и ще отидат на Запад да работят за много пари.Няма заплата хилядалева, покажи ми къде я получава учител в България.Няма по-тежък интелектуален труд от учителския, час с 28 деца.Българите са елементарен народ, който не може да оцени учителя.И учителите му ще го напуснат, този народ друго не заслужава.

39

Leshnikov

преди 11 години

bg uchilistata ne sa zatvori i nyamame nujda da zadarjame bg horata i da prepyatstvame tyahnoto lichnostno razvitie. do 9 klas - gratis obrazovanie stiga. posle vseki da si plasta meraka za oste nauka! zadaljitelni plateni chasove za prakticheski trud, rabota po izbranata profesia!dostatachno e da napravim vazmojno za horata ot bg narod v BG da uchat s radost lubimata mechtanata profesia i s radost da spechelvat parite si ot uprajnyavaneto na izbranata ot tyah profesia !

fallback