Снимка: Pixabay

България е най-катастрофално представящият се автомобилен пазар в ЕС през ноември, показва статистиката на АСЕА. Това силно се разминава с уверенията на политици и икономисти, че българската икономика била по-слабо засегната от коронавируса в сравнение с повечето европейски държави.

Пазарът на нови автомобили в Европа се е свил с нови 12% през ноември след въведените от доста правителства повторни затваряния заради коронавируса. Това до голяма степен заличава плахото възстановяване от лятото и води до общо 25.5% спад на европейския пазар за 11-те месеца, сравнени със същия период на 2019. Разликата е около 3 милиона автомобила.

Рекордьор по спад през ноември е България, където общите регистрации са едва 1544, почти двойно по-малко (-45.2%) от същия месец на 2019. Единствената друга страна в ЕС, където свиването през месеца надхвърля 30%, е Словения (-33%), но дори и така словенският пазар е почти три пъти по-голям от българския, при над три пъти по-малко население.

Парадоксално, но някои пазари отчитат и плюсове през ноември - дори такива в пълен лодаун като Гърция (+2.4%). Най-висок месечен ръст имат Ейре (+20%) и Кипър (+11%), в положителната територия са още Дания и Румъния.

За 11-те месеца на 2020 България е вторият най-пострадал пазар, със свиване от 36.5% (20 661 регистрации срещу 32 511 преди година). Eдинствено Хърватия (-42.4%) e пред нас, а близо зад нас са Испания (-35.3%) и Португалия (-36.4%). Най-малко пострадали са пазарите в Норвегия (-7.8%), Литва (-16.2%), Швеция (-16.4%), Дания (-16.5%), Финландия (-16.7%) и Кипър (-17.4%).

А ето кои са най-продаваните модели в Европа през тази година:

Mazda - 105 710
37% спад през ноември и 42% от началото на годината. Част от това се дължи и на затруднения с доставките.

MINI - 108 591
Малко под 7% спад за британската марка на BMW през ноември. От началото на годината продажбите са се свили с 18% спрямо 2019, пазарният дял се е увеличил с една десета до 1.2%.

Nissan - 187 136
Продажбите на японците се сгромолясаха в първата половина на годината, на фона на което 14% спад през ноември не е толкова зле. Пазарният дял е намалял с една десета и вече е 2.1%.

Volvo - 197 386
В трудни времена премиум сегментът се представя по-добре от масовия. Volvo има 10% спад през ноември, и 17% от началото на годината, което увеличава пазарния му дял до 2.2%.

Seat - 284 104
Затварянето на Испания за втори път тази година нанесе тежък удар, тъкмо когато Seat започваше да се съвзема. Резултатът е спад от 21% през месеца и общо 28% от началото на годината. Пазарният дял е паднал с една десета до 3.2%.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase