Снимка: Flickr

Докато е на турне във Великобритания, Феликс Менделсон е поканен на уединена среща с кралица Виктория и има невероятната възможност да чуе как знатната особа пее любимата си песен Italien, включена в колекцията му Оpus 8. Но когато кралицата замлъква, Феликс трябва да си признае. Макар да е издадена под негово име, Italien всъщност не е негова, а на сестра му Фани.

Младата Менделсон също като брат си обичала музиката и също като него свирела на пиано, но за разлика от славата, която Феликс получил, нейният талант останал в сянка – сянката на най-близкия й човек.

Фани била само три години по-голяма от Феликс. Двамата се научили да свирят заедно и винаги показвали първо един на друг своите творби.

Дали заради антифеминистките идеи на тогавашните времена или от ревност, истината е, че младият мъж правил всичко възможно да подтисне таланта на сестра си. И макар Феликс също да е обявен за дете чудо, Фани се оказва доста по-добра в свиренето на пиано от него.

Тя е едва на 11 когато пише първата си Sonata in c minor, а най-големият комплимент, който някога получава е, че "свири като мъж".

Когато е на 15, Фани получава писмо от баща си, което гласи: "Феликс, ще преследва кариера на музикант, но за теб, композирането ще остане само хоби".

До края на живота си, Фани пише близо 500 композиции и нито една от тях на излиза под нейното име. Тя може да изпълнява авторската си музика само в пределите на своя дом и то чак когато брат й започва да ходи на турнета и не може да е част от следобедните събирания, организирани от майка им.

Така Фани успяла да впечатли с таланта си Франц Лист, Робърт Шуман и Николо Паганини, ала така и не получила позволението да изнесе свой солов концерт пред публика, далеч от пределите на всекидневната си.

Всъщност, част от творбите й виждат бял свят, но като собственост на Феликс. Сред тях е и шедьовърът Easter Sonata.

Фани я пише по-малко от година след смъртта на Бетовен, ала сонатите били неговата сила и сякаш всички композитори странели от тях. Близо десетилетие, Лудвиг бил единственият, който правел сонати, но младата  Менделсон не се страхувала от високите върхове. Тя композирала Easter Sonata - сложна, масивна, енергична и... собственост на брат й.

189 години тя се изпълнява като негова творба, докато през 2012 г., 170 години след смъртта й, Фани получава първото си признание.

На 41 години, Фани най-накрая успява да излезе от сянката на брат си. Светът чува брилянтното й Gartenlieder. Композицията получава ласкави ревюта, а кариерата на музикант вече не изглежда като далечна мечта, но съдбата е отредила друго. В същия ден, докато изпълнява една от песните на Феликс, Фани получава удар и умира. Новините стигат до брат й в Лондон, но е твърде късно – той не може да присъства на погребението.

Когато успява да стигне до гроба на сестра си, Феликс е толкова съсипан, че не може да напише и нота повече. Умира няколко месеца по-късно и дори в смъртта не се разделя от Фани – тялото му е положено до нейното във вечен покой.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase