Снимка: София Филм Фест

Едно от най-любопитните предложения на София Филм Фест за 19 март е филма на Фриц Ланг „Метрополис”. Може да го видим от 20.00 часа в кино Люмиер. Това е първият филм в историята на киното, който рисува утопичен град на бъдещето.

Създаден е през 1927 г. като историята анализира до какви резултати може да доведе разменената роля на хората и на машините.

В сюжета се предрича технологизираното общество на бъдещето. Ланг рисува футуристичен град, управляван от висшата класа, тънеща в разкош и изобилие. Мащабният му вид е вдъхновен от нюйоркските небостъргачи, които режисьорът е видял по време на свое пътуване до Америка.

С доста библейски елементи, животът в Метрополис е разделен на горна и долна земя. Високите сгради с внушителни размери са заселени от богати индустриалци, които се забавляват в оживени райски градини. Обществото е поделено на класи, доведено да логична крайност. А под този величествен град, дълбоко под земята се крие представата за библейския ад. Там живеят отрудени работници, които се грижат за поддържането на добрия стандарт на живота на богатите.

Ланг описва града на бъдещето като град на много нива, град на контрасти. Описва свят, породен от желанието на богатите да господстват над работниците като създадат изкуствено същество – робота Мария. Тук за първи път в киното се появява изкуствено същество - жената-машина.

Новият свят на Ланг привлича изключителен интерес и сюжетът става знаков за историята на седмото изкуство. И не само това, цели кадри от филмите на немския режисьор са буквално цитирани от различни автори. Но не всеки притежава смелостта, с която Ланг режисира. „Метрополис” се превръща в най-скъпоструващата за времето си продукция в Германия – 20 млн лири. Счита се, че в масовите сцени са участвали повече от 30 хиляди души, като от тях 750 са деца. Специално за филма са построени грандиозно количество миниатюрни модели, изобразявайки мащабните сгради, както и автомобилите, които се движат между тях.

До голяма степен спецефектите са направени с помощта на покадрова анимация. За да бъде изобразено построяването на Вавилонската кула, художникът Ерих Кетелхут е нарисувал няколко хиляди картини с размери 40 х 60 см – отделно изображение за всеки кадър. Костюмът на робота (мнимата Мария) е направен от архитекта Валтер Шулц – Митендорф от специална пластика, която бързо се втърдява на въздух, докато изстине на нея може да се лепи всичко, което е необходимо. Всички тези режисьорски хрумвания са се превърнали в излишества, които не носят очакваните финансови приходи и известно време след това никой не се е наемал да прави подобен род мащабни продукции.

Затова пък години по-късно филмът става част от световното културно наследство на ЮНЕСКО. Самата поява на филма на Ланг също не е случайна, а идва в момент, когато темата силно изкушава авторите. Само седем години преди снимките на „Метрополис” в Чехия писателят Карел Чапек за първи път произнася думата робот в своята пиеса „R.U.R.“

Киноконцертът „Метрополис”, на който зрителите на 16-ия София Филм Фест ще могат да присъстват, ще бъде озвучен на живо от пианиста Маркус Хорн, който ще изпълни своя музика, композирана специално за филма.

Саундтракът съчетава елементи на джаз, поп, класика и авангард.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase