Istock

От екстремни сокове за детоксикация до предполагаеми чудодейни добавки, някои хора изглежда са готови да опитат почти всичко, за да отслабнат. Експертите обаче казват, че много от тези бързи методи се основават на митове, тъй като загубата на тегло е резултат от постоянното приемане на по-малко калории, отколкото изразходвате с течение на времето, както и вземането на интелигентен хранителен избор.

Според д-р Артур Виана, един от най-популярните митове за отслабването е, че всичко, което трябва да правите, е да спортувате повече и веднага ще постигнете резултати. „Упражненията са от основно значение за здравословния начин на живот, отслабването и поддържането на тегло, но трябва да дойдат и с промяна в диетата“, казва Виана пред Insider.

По-долу диетолози и фитнес треньори развенчават някои от най-често срещаните заблуди относно отслабването:

1. Всички калории са еднакви
Вашето тяло не обработва всички храни по един и същи начин. И бързината, с която смилате нещо, може да повлияе на нивата на инсулин, скоковете в кръвната захар и съхранението на мазнини.

Например, сравнете парче торта и морков с по сто калории в тях. Количеството калории е същото, но сладкото е направено с рафинирани въглехидрати, докато зеленчукът съдържа повече фибри и хранителни вещества. Тази разлика е важна, защото тялото ви по-бързо усвоява тортата. Това залива системата ви с глюкоза, повишава кръвната захар и нивата на инсулин, което може да насърчи съхранението на мазнини.

За разлика от това, морковите се усвояват по-бавно, което означава по-малко глюкоза в кръвта ви. Това помага да се поддържат здравословните нива на кръвна захар и може да ви поддържа по-сити за дълъг период от време, което може да предотврати преяждането. Така че, докато тортата на стойност 100 калории осигурява същата енергийна мощност като моркови със същото количество, зеленчукът е очевидно по-добрата опция за управление на теглото.

Д-р Виана също така казва, че преработените храни не изпращат сигнали за ситост до мозъка, както го правят пълноценните храни, което означава, че е по-вероятно да преядете и по този начин да напълнеете.

2. Късното ядене води до напълняване
Изследванията показват, че е важно какво и колко ядете, а не в колко часа.

Голямо проучване от 2016 година не установява връзка между яденето на вечеря след 20:00 ч. и наддаването на тегло. Проучване от 2008 година обаче разкрива, че хората, които са се хранили между часовете 23:00 и 5:00 консумират приблизително 500 калории повече на ден и натрупват повече тегло от тези, които ядат само през деня. Други опити показват, че времето на ядене може да повлияе на непоносимостта към глюкоза и да намали използването на мазнини, особено ако обикновено вечеряте късно.

Според диетолога Андрес Аеста, яденето през нощта може да ви накара да наддадете тегло, само ако надхвърлите дневния си калориен прием.

3. Въглехидратите ви карат да пълнеете
Въглехидратите често се смятат за враг, когато става въпрос за загуба на тегло. Проучване от 2018 година обаче разкрива, че възрастните, които са спазвали диета с ниско съдържание на въглехидрати, са загубили средно същото тегло като тези, които са минали на режим с ниско съдържание на мазнини.

Не всички въглехидрати обаче влияят еднакво. Пълнозърнестите храни съдържат повече фибри, отколкото рафинираните, което означава, че се обработват по-бавно и не причиняват големи скокове в нивата на инсулина.

Всъщност, проучване от 2017 година установява, че хората, които са се хранили с достатъчно пълнозърнести храни, за да достигнат до препоръчителния прием на фибри, са изгаряли допълнителни 100 калории на ден. Това се е дължало отчасти на лекото увеличаване на скоростта на метаболизма в покой, в сравнение с хора, които са яли по-малко фибри.

4. Намаляването на мазнините помага за отслабването
Диетологът Андрес Аеста казва, че мазнините съдържат повече калории на грам, отколкото въглехидратите и протеините, което означава, че те могат да бъдат виновници за наддаването на тегло.

Преглед от 2019 година обаче разкрива, че средиземноморската диета, която насърчава около 35-40% от калориите ви да бъдат доставени от здравословни мазнини, може да предотврати увеличаването на тегло и обиколката на талията при лица, които не се борят със затлъстяването. Учените отбелязват, че средиземноморската диета, допълнена със зехтин, може да намали общото телесно тегло и индекса на телесни мазнини.

Кои са другите митове, вижте в Tialoto.bg

Източник: Tialoto.bg

Коментари Напиши коментар

7

Анонимен

преди 4 месеца

До Анонимен 6Че то 50кг. за 164 ръст си е на долната граница на нормалното тегло! Тя анорексичка ли е тръгнала да става? ..Ей, тия хора ще се затрият за едната мода! Отделно, че става грозно като кокаляците им стърчат.

6

Анонимен

преди 4 месеца

Едно бивше гадже си купуваше дънки с 2 номера по-малки и за нула време влизаше в тях след мотивацията да ги обуе много бързо. Беше средна на тегло. Дори бих казал не беше избощо пълна. Някъде 50 кг и ръст 164см. Но си беше внушила, че е пълна е всеки ден ме питаше как е, по-слаба ли съм днес. Това ме вбесяваше. Така отношенията ни се вледениха след дългогодишна връза от средното училище.. и в продължение на 8г. Изведнъж сякаш се промени с манията си за килограмите.Това даде резултат на връзката.

5

Анонимен

преди 4 месеца

Най-голямата заблуда е, че калориите имат нещо общо с отслабването...