Снимка: Булфото, ахрив
fallback

Правата на българския пациент са само "на хартия". Най-важното е да се смени философията на здравната система. Ако българското здравеопазване не се обърне към пациента, няма как да просъществува дълго, коментира в интервю за БТА д-р Станимир Хасърджиев, генерален секретар на "Европейско партньорство за достъпно здравеопазване".

"В държавите, в които има действащи правила за спазване на правата на пациентите и наказание за тези, които не ги спазват, системата се саморегулира", посочи той.

Попитан промени ли се отношението към българския пациент през последните години, д-р Хасърджиев коментира, че в България нещата са тръгнали в грешна посока.

"Изкриви се системата, пациентът влезе в нейния фокус преди всичко като добър източник на облаги. За огромно съжаление, като че ли се измести фокусът от това той да бъде в центъра на системата, да бъде добре обгрижен, да бъде здрав, за да може да допринесе за икономиката на държавата и за развитието й. По-скоро пациентът е в ситуация, в която е начин за препитание на много хора", обясни Хасърджиев.

Според него промяната би дошла, ако се смени философията на системата. Според доктора порочната практика се корени в проблема, че за да оцелеят болниците трябва да генерират възможно най-голям брой пациенти и клинични пътеки, за да се взимат съответно по-високи заплати. Затова и системата не се грижи за пациента, а за оборота.

С предлаганите промени от Министерството на здравеопазването пациентът ще има право на глас, ще се взима предвид мнението ми дали е доволен или не от услугите, а това ще е водещ критерий за сключване на договор на лечебното заведение със Здравната каса.

Хасърджиев коментира, че правата на пациентите към този момент са само "на хартия". "Един нов закон ясно трябва да дефинира тези права, кой следи, ако те са нарушени, кой налага санкциите, какви са те, кой обезщетява пациентите в случай на нарушаване на правата им", допълни още той.

"Отдалечените райони на страната са сериозен проблем. Няма медицински специалисти, а в някои райони хората са лишени дори от елементарни възможности да си купят лекарства поради липса на аптека. Има огромна концентрация на лечебни заведения в определени градове, а в други цели области такива липсват. В София продължават да никнат нови болници, като всички те работят със Здравната каса", коментира още Хасърджиев.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

24

а(от къде идва

преди 9 години

зациклянето - от сеещото се от всички посоки недоверия към способностите на български лекар ,при това неоправдано и не обосновано .Всички под един знаменател! Пациента влиза и още на невербално ниво се усеща недоверие , липса на адекватноо съдействие ........без съобщаване на симптоми ,без изслушване на съвети ,направо с готовност за бъде препращан?!?!Медицината е изкуство ."консултациите " по интеренет и след това колекциониранеот на мнения по кабинетите е супер не ефективно.......това во

23

BG

преди 9 години

Pitam Minister moskov kak darji na Rabota Dr beschloss ot otkrajna Bolniza kato Dr e na 73g i e pensioneri v gospodari na Efira se rasbra 4e Dr ne6kov e lajez i isto4val sdravnata kasa i dr beschkov i dvete mu daschteri sa v 4ujbina ednata e lekar Dr e med sestra moje ne6kov da nama pari

22

реалност

преди 9 години

Чуват се гласове за още здравни каси.Това просто е абсолютно неоправдано.Имаме 1 500 000 работещи и осигуряващи се.Можем ли да си позволим да издържаме още персонал на Касите и защо ??

fallback