Снимка: Личен архив

И днес Dnes.bg ще ви срещне с интересни личности в рубриката ни У-лицата. Това са хора, правещи любопитни неща. Хора, на които не им пречат политиците и останалите, за да създадат каквото са си наумили. Лица, които ще срещнем в парка, на улицата. С две думи: Лица от улицата.

Един от първото поколение фенове на софийското метро: Гергин Борисов

Има хора, които предпочитат да живеят в България не, защото се налага, а защото искат и им харесва. Гергин Борисов е от тях. Млад човек, завършил информационни технологии, сега следва магистратура. Междувременно работи като графичен дизайнер. И все пак това не му стига. Иска улиците в столицата да са достъпни за всички, иска тротоарите да не изглеждат като раздрани кратери, иска транспортът да е удобен и достъпен не само за здравите хора. Иска ли много, не знае, но от 2009 г., заедно с още двама познати решават да се обединят под идеята "Спаси метрото". Включват се в направата на трети метродиаметър, който вече е М3.

"Идеята ни беше да подобрим неговото трасе, тъй като проектите на общината залагаха скоростен трамвай, а ние искахме да се върне първоначалната идеята за метро. Успяхме да се преборим за това и да направим корекции с Метрополитен на трасето. Проектът стана предимно подземен и е класическо метро", разказва ни Гергин, който също така е сред първото поколение любители на метрото у нас. Продължава да се интересува от неговото усъвършенстване. В момента работи по още предложения за изменения с Метрополитен, а именно - въвеждането на нов стандарт за визуалната информация. До няколко седмици трябва да се появят в метростанциите първия транш табели, които ще улесняват навигирането в метрото за хората, които не го познават. Това ще става още в касовата зала, всеки ще може да се ориентира дали отива на правилния перон. Също така ще показват трансферите по по-удобен начин. Визуалната информация в метрото постепенно ще започне да отговаря на европейските и световни стандарти за навигиране на метросистемата.

Хора и улици

Сред другите проекти, по които работи Гергин и колегите му в неформалната засега група, е и тази за бус лентите. "Успяхме да променим наредба на регионалното министерство, която ги регулира. Тя вече важи за 20 града в България". С времето започват да се появяват нови теми, по които да работят и за да не разбиват фокуса на "Спаси метрото", решават да се нарекат "Спаси София". Новото начинание стартира в началото на февруари.

Разширяват се, вече не са само трима, все повече хора се включват в идеята, че искат страната да стане по-удобно и красиво място за живеене. До този момент работят с институциите на принципа на гражданското участие, но вече виждат, че им е нужно да имат официално име и са в процес на регистриране. Всичко до този момент се случва на доброволни начала.

"Така ще е и занапред", убеден е Гергин. Появява се и проекта им за подобрение на Улицата – платно за идеи, чието представяне бе миналата седмица. В нея привличат млади архитекти, които са усвоили най-новите практики в световен и европейски мащаб. Идеята им е да се разработи наръчник за единен стандарт за компонентите на една улица  -т.е. велоалеите да изглеждат по еднакъв начин навсякъде, тротоарите да имат еднакви параметри.

"Ако един велосипедист тръгне от "Люлин" към "Младост", му се налага да минава през твърде различни видове велоалеи, а е важно да са еднакви и по този начин разпознаваеми. Същото важи за паркоместата. Основният учител на градско поведение е инфраструктурата, ако тя е различна в различните краища на града, тя не може да наложи ефективно единен стандарт и начин на поведение", обяснява Гергин.

Обаче...

Въпреки че са добронамерени в идеята за града, групата не успява да се сработи леко с Общината. Често работещите там регистрират проблема и разговорът просто приключва. Общинските служители не се заемат със срокове кога ще се променят нещата, а това, че се знае за определен недостатък, не означава, че нещо се предприема.

"Обяснявали сме колко е важно да се случат тези промени, не защото ние сме разработвали проектите, а защото е доказана практика на Запад. Но досега сме срещали изключителна липса на желание за разбиране и даже враждебност, което не е подобаващо поведение за общински служители, работещи за гражданите. Искаме проблемите да се решават, но често не виждаме разбиране". - отбелязва младият човек и допълва, че "критиката към общината често се възприемат като персонална, което е недопустимо при положение, че си отишъл да работиш в името на обществото. Когато си на такава длъжностна позиция, трябва да си подготвен, че работата ти ще бъде критикувана и подлагана на непрекъснат анализ".

Оказва се, че макар и неформална, групата им получава по 50-60 сигналана седмица. "Много хора остават с впечатлението, че сме тяхна последна надежда, а ние всъщност не искаме да изземваме функциите на общината по контрол на качеството, но липсата на адекватна комуникация между гражданите и институциите е нещо, което отчайва повечето хора и те прибягват до група като нашите, за да се оплачат. Много лошо си възпитахме институциите да работят само под медиен натиск".

И така към групата, тръгнала от трима, се присъединяват специалисти по туризъм, архитекти, адвокати – голям кръг от млади експерти, които са загрижени за мястото, където живеят. И като че ли идеята от "Спаси София" ще прерасне в "Спаси България". Причината, обяснява Гергин: "За да имаме потенциал да работим и за другите градове с местни хора, които имат същия ентусиазъм и търпение".

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase