Снимка: МОН
fallback

Синдикат „Образование“ към КТ „Подкрепа“ е обезпокоен от резултатите в последното издание на проучването PISA за 2022 г., показали за пореден път ниска функционална грамотност на българските ученици. Делът на българските ученици под критичния праг на постижения в трите изследвани области е тревожно голям – 54% по математика, 53% по четене и 48% по природни науки.

„Средните резултати за 2022 г. са по-ниски в сравнение с 2018 г. по математика и четене и почти същите като през 2018 г. по природни науки“, се казва в доклада на ОИСР за България.

Данните от това изследване са ясни, но по-важно е какви промени биха повишили качеството на образованието и функционалната грамотност на българските ученици.

Oще по темата

Добре е да припомним, че българското образование, учебните програми, нашите учебниците са контрапункт на това, което оценя PISA. И ако включим ученици от Сингапур, Китай, Ирландия или Естония в нашето си НВО, те разбирамо едва ли ще достигнат и тройка.

Синдикат „Образование“ смята, че българската образователна система е започнала редица важни реформи с приемане на новия ЗУПО, но те са в процес и резултатите ще следват скоро.

Синдикатът е категоричен, че са необходими още много важни промени в ЗПУО, в наредбите на МОН, в комуникацията с родители и ученици, в статута на учителя, за да се достигене до по-добри резултати в изследването PISA. Очевидно тестът PISA не е панацея, има и други подобни изследвания, но той е урок, той е път в развитието на българското образование, в преминаването в един следващ етап на развитие.

Както България се стреми към Шенген и ще влезе, към еврото и ще го въведе, към европейските ценности и ги открива, така и образованието ни трябва да се промени и то не само на думи, към междупредметните връзки, към функционалността, към това учителят да бъде не преподавател, а модератор и без конкретните „задължителни“ учебници.

Синдикат „Образование“ предлага:

- Учебните програми да се разтоварят от академични знания, за да се остави място и време за формиране на компетентности. Учебният материал по ключови дисциплини като математика, литература, история и др., да се забави като скорост и обем, за да се освободи фокус към практическо създаване на материални или духовни ученически продукти, които да минимизират самоцелното машинално наизустяване и възпроизвеждане след това на различна информация. Това в никакъв случай не изключва базовите знания по всички учебни дисциплини.

- „Задължителните учебници“, които носят огромна вина за тези резултати на PISA, или да бъдат променени, но по-добре да отстъпят място на образование без учебници, с „незадължителни“ помагала, интегриращи в себе си междупредметните връзки, и отстъпвайки място на иновацията на учителя.

- Включване на родителите в мотивацията за учене и задаването на отговорности на „незаитересованите родители“ за партниране в процеса на възпитание. Вменяване на задължения към родителите, свързани с гарантиране на спазването на училищния правилник, превенция на агресията в клас и нулева толерантност при неспазване на училищния правилник, с действащи за учителя инструменти, включващи и оценка за „дисциплина“, финансови и административни санкции към непартниращи родители.

- Създаване на индикатори за качество на образованието и промяна на философията на оценяване към оценка, мереща не обема възпроизведена информация, а трансформираната в компетентностни умения резултатност от процеса.

- Промяна в програмите за студенти, учещи в педагогически специалности, с включване на компетентен подход в преподаването, също и утрояване на часовете за практика на бъдещите учители.

- Упорита борба срещу „образователната бумащина“ и „синдрома на отчетност“ в българската образователна система, защото тези феномени генерират формализъм, прегарят българския учител и го отдалечава от ученика.

- Преодоляване на синдрома, формиран от някои родители, че образователната система е да забавлява ученика и анимира интереса на подрастващите, защото образованието не е социална развлекателна услуга, а право на достоен живот на децата и учениците, след като завършат.

- Вяра в действията, методите и подходите на учителите и ръководствата на образователните институции, вяра, която да им даде свободата и иновацията в модерацията им.

- Специално отношение към младите учители, с наставничество от клегите им и ръководствата на образователните институции, от МОН и РУО в защита от агресивни родители, за да влязат в системата и да останат. Защото един учител на 25 може да бъде много близо до функционалността в професията.

Тези промени са фундаментално необходими, не само за изследването PISA, те ще повлияят на всички видове изпити и оценки, но и ще бъдат верният път на българското образование.
    
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

27

Анонимен

преди 5 месеца

В новата образователна система по европейските правила,Иванчо и Марийка ще бъдат отличниците в клас.Иванчо и Марийка от вицовете ще се преместят в живота и училището.Те са много практически насочени и запознати с базовите фундаменти на живота.Учителите сега ги пращат във висините на науката, а Иванчо и Марийка знаят, че тези знания ще им бъдат напълно излишни за живота. В новите вицове за Иванчо и Марийка и учителят, вече ще се смеем не на Иванчо и Марийка, а на "Учителя с академичните въпроси".

26

Анонимен

преди 5 месеца

Да махнем науката от учебниците. Народът не трябва да разбира от наука. Той трябва да бъде прос и да не може да говори логично и с научни факти. Олигархията ще държи "тайните на науката" и ще ги крие от простолюдието, което не иска да робува за минималка и става все по-нахално и алчно. Ще се изучават базови знания за живота - как да се диша, как да се пази равновесие и да се робува на властта и олигархията. Образованието на народа е вредно за икономиката.

25

Анонимен

преди 5 месеца

Народът е много умен, трябва да се направи прос по европейски правила.ПИЗА ще го научи да смята колко ролки тапети да си купи от магазина и колко теракота за банята му е нужна.Как да оперира със сложната техника на смартфона и правилно да маже по екрана.Другите неакадемични знаниия, са колко пъти е нужно да ходи в евронужника и как да си пуска водата. Това са базови знания, без които животът е невъзможен.Академичните знания са абстрактни и ненужни за живота. "Площ" се заменя с "тапет" в учебника

fallback