Снимка: БГНЕС

Строителни обекти, монтажни линии на фабрики и складове в Централна Европа се борят да попълнят свободните работни места, след като десетки хиляди украински мъже напуснаха работните си места, за да се завърнат у дома след нахлуването на Русия в страната им.

През последното десетилетие украинските работници се насочиха към Централна Европа, привлечени от по-високите заплати и подпомогнати от облекчаването на визовите изисквания, за да заемат работни места, които не бяха достатъчно високоплатени за местните работници в строителството, автомобилния сектор и тежката промишленост.

Много от тези работници се завърнаха у дома, за да помогнат на военните усилия след нахлуването на Русия на 24 февруари, което рязко влоши недостига на работна ръка в някои от най-индустриализираните европейски икономики.

"Ройтерс" провежда разговори с 14 ръководители на компании, специалисти по набиране на персонал, представители на индустриални организации и икономисти в Полша и Чешката република, които заявиха, че заминаването на украинските работници води до увеличаване на разходите и забавяне на поръчките за производство и строителни работи.

Преди руската инвазия украинците бяха най-голямата група чуждестранни работници в Централна Европа. Според данни на браншови организации в Полша и Чехия украинската работна сила е наброявала съответно около 600 000 и над 200 000 души.

Търговската група на полските работодатели, която представлява 19 000 компании, изчислява, че около 150 000 украински работници, предимно мъже, са напуснали Полша от началото на войната.

Визслав Новак, главен изпълнителен директор на полския строител на трамвайни и железопътни линии ZUE Group, заяви, че един от неговите подизпълнители наскоро не е успял да завърши работата, свързана с полагането на релсите, тъй като почти всичките му 30 украински работници са напуснали.

"Много компании масово търсят служители на различни строителни обекти поради големия отлив", казва той.

"Това със сигурност се отразява на разходите и темпото на работа, защото ако някой загуби няколко десетки служители едновременно, възстановяването на екипа отнема много повече от няколко дни."

Макар че през юни Европейската централна банка заяви, че притокът на украински бежанци се очаква да облекчи недостига на работна ръка в еврозоната, в индустриализираните европейски икономики извън валутния блок изглежда се случва точно обратното.

Стотиците хиляди украински бежанци, предимно жени и деца, които пристигнаха в региона, не са подходящи за много от свободните позиции. Често работните места са във физически трудни сектори като строителство, производство или леярни, където се прилагат законови ограничения за това колко могат да вдигат работничките.

От обучението на жени бежанци за работа с мотокари до наемането на нови работници в Азия, компаниите се опитват да намерят иновативни начини да запълнят празнините в работната си сила, заяват ръководителите на компаниите.

Но за много фирми, които се борят да се възстановят от икономическото въздействие на пандемията COVID, а сега са изправени пред рязко повишаване на енергийните разходи и инфлацията след войната, внезапният недостиг на работна ръка представлява сериозно предизвикателство.

"Загубата на украински работници задълбочи проблемите, пред които са изправени компаниите", казва пред Ройтерс Радек Спикар, вицепрезидент на Чешката федерация на промишлеността. "Компаниите казват, че не могат да покрият цялото търсене от страна на бизнес партньорите: те доставят със закъснение и плащат неустойки."

Свободни работни места

С дял на промишленото производство от 30 % от БВП Чешката република е най-индустриализираната страна в ЕС. Полша е непосредствено след нея с 25%.

Преди руското нахлуване базираната в Германия фирма за набиране на персонал Hofmann Personal имаше над 1000 украински кандидати, които трябваше да пристигнат в Чешката република между март и юни, предимно за работа в автомобилния сектор, логистиката и производството.

Компаниите, които очакват тези работници, сега се борят да запълнят тези свободни работни места, казва Габриела Хрбачкова, управляващ директор на Hofmann Personal в Чешката република. Страната има най-ниското ниво на безработица в Европейския съюз - едва 3,1 %.

Още по темата
"Ако този проблем не може да бъде решен бързо и не се засилят възможностите за наемане на чуждестранни кандидати, това ще има сериозни последици, особено за производствените компании", казва Хрбачкова.

"На компаниите им липсват стотици служители за позиции на производствени оператори, квалифицирани производствени длъжности като заварчици, (машинни) оператори, металурзи и шофьори на мотокари."

Ръководители и търговски групи заявиха, че въздействието на напускането на украинските работници се усеща особено силно в развиваща се Европа, тъй като регионът е по-малко автоматизиран от по-развитите икономики на Европейския съюз, като например регионалния тежкар Германия.

За Scanfil - финландска компания, специализирана в производството на електроника, сглобяване и аутсорсинг на производство - бързата загуба на работници от пазара на труда в Полша, където тя развива дейност, засили плановете за повишаване на автоматизацията.

"Автоматизацията е възможна за някои позиции, но не навсякъде", казва Магдалена Шведа, мениджър човешки ресурси на Scanfil Poland в Мисловицe. "На много работни места все още имаме нужда от човешки ръце, така че това не решава проблема".

Икономическо въздействие

Главният икономист на BNP Paribas Bank Polska Михал Дибула заяви, че въз основа на икономическите данни и разговорите с местния бизнес е ясно, че загубата на украински работници ще навреди на полската икономика - шестата по големина в Европейския съюз - поне в краткосрочен план.

Въпреки това е твърде рано да се определи мащабът на въздействието, каза той.

Петр Скочек, директор на завода на германския автомобилен доставчик Brose Group в чешкия град Острава, близо до полската граница, заяви, че притокът на украински работници в миналото е бил от полза за бизнеса поради тяхната квалификация, работна етика и сходна култура.

"Този канал вече е спрян", каза той.

Проблемът с кадрите се прибавя към проблемите с веригата за доставки за производителите, които се сблъскват с нарастващи разходи за енергия и материали поради войната и с продължителните смущения във веригите за доставки, причинени от пандемията.

Индексът на цените на производител - мярка за инфлацията за предприятията - достигна почти 25,6 % през юни в Полша и 28,5 % през юни в Чешката република.

Някои компании повишават заплатите си, за да привлекат заместващи работници, като се стремят да привлекат местни работници и да не допуснат конкурентни фирми за ограничения брой украинци.

"Търсим украински работници на пазара, като предлагаме повече пари", казва Мачей Йечмик, главен изпълнителен директор на базирания в Полша производител InBet, който произвежда сглобяеми материали за строителството. "Адаптираме се почти всяка седмица."

Привличане на жени и чужденци за работници

За да се справи с недостига, полската фирма за подбор на персонал Gremi Personal съобщи, че компаниите, които са нейни клиенти, са прехвърлили мъжете на по-трудоемки физически работни места и са наели украински бежанки, за да ги заместят.

"Така например един мъж се премества от производствената линия в логистичния отдел, където трябва да пренася тежки неща, които имат законово ограничение за жените", казва заместник-директорът на фирмата Дамян Гузман пред Ройтерс.

Недостигът също така принуди компаниите да преосмислят начина си на работа и да потърсят по-далеч в страни като Монголия и Филипините, където езиковите, пътните и визовите проблеми затрудняват бързото запълване на свободните работни места.

"Проблемът е, че броят на работниците, доведени от тези други страни, не е достатъчно голям, за да се запълнят свободните работни места", каза Маркос Сегадор Аребола, главен изпълнителен директор на компанията за набиране на персонал GI Group Полша.

Според него броят на украинските работници в най-голямата развиваща се икономика в Европа се е увеличил 38 пъти през последните 13 години.

Компании като строителната фирма Inpro в Полша също се обръщат към сглобяемите елементи, за да поддържат строителните проекти в срок. Други удължават работното време и обучават жени за длъжности, които традиционно се заемат от мъже, като например работа с мотокари.

Войчех Ратайчик, главен изпълнителен директор на фирмата за подбор на персонал Trenkwalder Полша, заяви, че в Полша има свободни работни места за 50 000 логистични работници, повечето от които са водачи на мотокари.

Той заяви, че повече от 600 жени са отговорили на обява, изпратена до 2000 бежанци, за обучение за работа с мотокари. Няколко десетки от тях неотдавна са започнали 4-седмичен курс, организиран съвместно с фирми.

Една от участничките е Олха Воровия, бивш мениджър продажби, която е намерила работа в полския склад на автомобилния доставчик Faurecia, след като е избягала от дома си в Украйна.

"Работата е тежка... но трябва да работя и да печеля пари, а в Горзов нямаше друга работа", казва Воровия пред Ройтерс по време на почивката в курса за сертифициране, който ще проправи пътя към по-високоплатена работа в склада.

"В Украйна работех с ума си, а тук, в Полша, работя физически."

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase