Снимка: архив, БГНЕС
fallback

COVID-19 може да е ударил преди четири години, но дилърите и купувачите на употребявани автомобили сега се сблъскват с един тревожен страничен ефект - автомобили, регистрирани по това време, чието ниво на оборудване не съответства на официалните им спецификации, сега навлизат на пазара втора ръка. И продажбата им се оказва сериозен проблем, пише Automedia.bg.

Наричани „COVID автомобили“, тези превозни средства са жертви на глобалния недостиг на части, причинен от пандемията през 2020 г. и 2021 г. Това се дължи основно на липсата на полупроводници, които са нужни за редица системи - от отопляеми седалки до безжични зарядни устройства за телефони. Изправени пред възможността за ограничени доставки или дори никакви, някои производители на автомобили премахнаха много от функциите, които зависеха от полупроводниците.

В резултат на това в значителна част от новите автомобили, доставени през 2022 г., липсваха функции, включени в техните спецификации, в това число безжични зарядни устройства за телефони, екрани за инфотейнмънт, дисплеи, сателитна навигация, специално осветление и електрическо регулиране на седалките.

Експерти от бранша още тогава предупреждаваха за риска такива автомобили да навлязат на пазара на употребявани автомобили в рамките на две години. Прогнозата им се оказа вярна, тъй като вече голям брой такива превозни средства вече са в продажба, кано дилърите и търговците на употребявани пазари откриват, че им липсват ключови елементи, присъстващи в официалните спецификации.

„Това са отопляеми седалки, хед-ъп дисплеи, електрически огледала на вратите, електрически седалки и дубликати на ключове. Някои автомобили дори са произведени с аналогови инструменти и часовници, и са снабдени с по-малки колела. Оказва се, че някои модели с определени спецификации просто не съществуват документално, което е проблем при продажбата им", коментира Маркъс Блейкмор от Асоциацията за ремаркетинг на превозни средства, която е създала две работни групи за разследване на проблема.

Появява се и друг проблем - дадена кола е продадена като нова от официален дилър, който обаче я е описал погрешно. След известно време клиентът връща автомобила, защото той не съответства на това, което е поръчал, тоест някои от системите липсват. Това е позволено от законите за защита на потребителите, но след това тази кола, която е вписана в системата по един начин, трябва да бъде продадена отново.

„Толкова много акции се купуват „на сляпо“ от дилъри и търговци, че мнозина не осъзнават, че са купили „COVID кола“. Никой не иска драма с погрешното описание на автомобил, защото това означава разваляне на сделката", допълва Блейкмор.
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

40

Анонимен

преди 3 дни

Как какви са проблемите? Ковида ги е съсипал, че и са заразни. Счупил им е ремъците и карданите. Там удря ковида най-много. Питайте "професор" витанов.

39

1

преди 4 дни

колкото по-малко неща има една кола, толкова по-малко ще се счупят.

38

Да ама Не

преди 4 дни

Отново, превели за глупостите (отопляеми седлаки и други али бали...) но пропуснали най-важното: COVID колите бяха много по-скъпи от перди COVID колите.Недостига на производство премахна отстъпките и вдигна list цената.Сега цените се нормализират, отстъпките се върнаха.COVID автомобила, закупен на висока цена, трябва да се продаде втора ръка на близка до цената на сегашните нови автомобили. Там е заровено кучето, особенно при лизинг с голяма остатъчна стойност... мъка!

fallback