Снимка: БГНЕС

 Вносът на нови автомобили в страната ни през последните месеци е много труден, а на употребяваните цените са се завишили с 30%. Така автомобилния сектор у нас се оказа доста засегнат и силно повлиян от войната в Украйна.

Георги Грозданов е търговец на употребявани автомобили в Дупница, където е един от най-големите пазари в страната. В търговията с коли е повече от 15 години и не помни по-трудни времена за внос на автомобили от Западна Европа, както е била последната година.

"Около 20-30% се вдигнаха цените и с толкова намалиха вноса. Проблемът е, че преди имаше избор, хората си купуват нови автомобили, за да им е по-евтина новата кола, си оставят старата. Сега, като не могат да им доставят новата кола, те не си оставят старата", коментира пред БНТ Грозданов.

Войната в Украйна също се е отразила негативно и на бизнеса с употребявани автомобили в България.

 "В Украйна имаше много бесарабски българи, които се прехранваха точно със същия бизнес, с който и аз. Идват, купуват коли и ги препродават там. Сега обаче тези хора не пътуват, не купуват коли при нас и това се отразява на пазара", казва Георги Грозданов.

Войната в Украйна и пандемията от COVID-19 повлияха много сериозно на производството и на доставката на новите автомобили.

"За съжаление производителите, организирайки производството, не биха могли на едно място да имат производство на всички елементи и тази организация като цяло се наруши в една или друга страна. Съвсем нормално е в зависимост от това в коя част се намира производството и къде е производството на отделните детайли и така се получава и забавянето", обясни Васил Новоселски – търговец на нови коли.

Заради недостига на материали и затруднената търговия заради войната, цените и на новите, и на употребяваните автомобили ще расте. По този начин все по-малко хора в България ще могат да си позволят купуването на кола, прогнозират търговците.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase