Снимка: БГНЕС

Само 10% от новорегистрираните коли в България през 2021 г. са нови, засилва се тенденцията за увеличаване на възрастта на автопарка в страната. Средната възраст на колите е 19.8 години, около 90% от колите, които влизат в България, са над десет години, а вече има регистрации и на автомобили над 20 години. Заедно със Словения, Хърватия и Латвия, България е от малкото страни в Европа с ръст от 10% на продажбите на нови автомобили, но през 2020 г. те са спаднали с 30% и повишението не отговаря на пазара и потребителското търсене. Това коментира Храбрин Иванчев, председател на УС на Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България, в ефира на предаването "Бизнес старт" с водещ Христо Николов.

Производителите на автомобили в Европа са отбелязали най-отчетлив спад в производството в целия свят заради коронавируса, локдауните и най-вече заради кризата с доставки на микрочипове. "Това ще доведе до преосмисляне на веригата на доставки в Европа, така че те да станат по-независими от възможните глобални проблеми", каза Иванчев.

Очакват се нови мощности за чипове, които трябва да започнат производство до средата на 2022 г., но не може да се прогнозира колко време ще отнеме да се наваксат закъснените поръчки и да се запълнят изчерпаните складови наличности.

"Потребителите пазаруват както никога досега, но в момента няма какво са се купи.", каза още гостът.

Производството е намаляло, на места в Европа са затворени фабрики, а складовите наличности, които обикновено поддържат запаси за два-три месеца продажби, сега могат да покрият търсене от под един месец, каза Иванчев и добави, че за нов автомобил в момента може да се чака около шест месеца.

В коментар за 18% ръст в продажбите на южнокорейските Kia и Hyundai Иванчев заяви, че те разчитат на местни производители на чипове, които са спрели износа при първите сигнали за криза.

Заради инфлацията и повишените цени на електроенергията и металите ще има поскъпване на новите автомобили през 2022 г., но по-голямото повишение идва заради новите екологични изисквания и вграждането на нови системи за сигурност.

В коментар за стимула от 12 000 лв. от правителството за закупуване на екологични електромобили Иванчев напомни, че тъй като средствата ще са по европейска програма, ще има сериозни ограничения - фирмите няма да могат да се възползват от програмата, тя ще бъде само за градове със замърсен въздух, а електромобилите ще трябва да се закупуват на лизинг.

Целия разговор може да гледате във видеото на Bloomberg TV Bulgaria

Коментари Напиши коментар

28

Анонимен

преди 3 месеца

До Анонимен 19Не мога да се съглася с теб, че липсата на възможности е проблема. В повечето семейства има двама пушачи, което прави среден разход на месец за цигари средно между 300 и 400 лв. Ако към това добавим и разходи за стар автомобил, спокойно тези средства могат да се пренасочат за кола на лизинг. Само че за повечето хора е важно да пушат, а не да дишиат по-чист въздух и да карат нещо, което няма да се троши всеки божи ден. Въпрос на манталитет!

27

Анонимен

преди 3 месеца

Стигат само новите политици! Други нови джаджи не ни трябват!

26

AtchisonBoccuri

преди 3 месеца

mashunyaBoccuri