Автомобилният свят е изправен пред най-голямата промяна от десетилетия насам, а последните две години добавиха допълнителни предизвикателства пред сектора, част от които продължават. Недостигът на микрочипове е, може би, най-сериозното от тях.

Очаква се световната автомобилна индустрия да загуби около 210 милиарда долара продажби само за 2021 година. В същото време според някои проучвания всяка година електронните компоненти в колите ще се увеличават с 15%. Това обясни изпълнителният директор на глобалната инженерна компания Melexis Марк Бирон по време на автомобилната конференция Car Tech от поредицата Tech 21 на Bloomberg TV Bulgaria.

Според Бирон електрификацията и автономното управление ще увеличи електронното съдържание в колите и в този смисъл зеленият преход може да се приеме едновременно като предизвикателство и като възможност.

“Предизвикателство, защото електрификацията на колите идва с нови приложения. Това означава, че ще трябва да адаптираме портфейла си за тях”, коментира специалният гост от Белгия и допълни: “Това е и фантастична възможност за Melexis, защото всички тези промени идват с много повече електронни компоненти в колата. Например днес имаме средно по 13 чипа на Melexis във всяка кола.

Бирон беше категоричен, че точни прогнози за това кога ще приключи кризата с доставките на полупроводници не могат да се правят, но неговата хипотеза е, че през 2022 година доставките на чипове ще се възстановят.

Тепърва обаче предстои голямата трансформация в индустрията. Промяната от двигатели с вътрешно горене към електромобили налага компаниите да се адаптират към новите условия на пазара. Тяхната способност да се трансформират е ключова за оцеляването им и последващото развитие, категорични са Константин Конов, управляващ директор, и Динко Русев, Инженеринг директор, Bosch Engineering Center Sofia.

„Bosch е внедрил иновации, които сами по себе си променят индустрията. Достатъчно е да споменем свещите в автомобилите, дизеловите двигатели и напоследък системите с изкуствен интелект“, напомни Конов.

“Устойчива електрическа мобилност може да има само там, където има достатъчно добра рентабилност. Ако някой се опитва за дълъг период от време да реализира електрическа мобилност на базата на дотации - това е обречено на неуспех”, обясни и Александър Миланов, управител на BMW Group България. Той допълни, че software update over the air опции, които да се използват чрез право на експлоатация на определени пакети, е също интересна тема и бъдещ сектор, върху който мислят.

“Достатъчно е да погледнем телефоните си и да видим колко от апликациите, които ползваме са платени за определен срок от време. По същия начин и функциите на автомобила, които могат да се определят чрез софтуери апликации, ще бъде услуга, която производителите на автомобили ще предлагат на потребителите”, каза Миланов.

Другата гледна точка - тази на автомобилния дилър, в студиото на Car Tech представи и новият изпълнителен директор на един от най-големите и утвърдени автомобилни дилърства в страната M Car Group Недялко Недялков.

Според него финансирането е наистина фундаментална част за автомобилния бизнес и е ключово за развитието на сектора в България. През последните години се правят доста сериозни стъпки в тази посока, коментира той.

Паралелно с въпросите за финансирането, изграждането и потреблението на електронни автомобили в студиото на Car Tech по Bloomberg TV Bulgaria беше засегната и друга също толкова важна тема - за необходимостта от зарядна инфраструктура за електромобили.

По думите на Ангел Димитров, който отговаря за зарядната инфраструктура за EV и UPS в ABB, това е сериозно предизвикателство. “Най-големият проблем пред всеки, който реши да изгради зарядна инфраструктура е да се намери адекватна локация. Тя трябва да бъде атрактивна и удобна за хората, за да я използват. Тази локация трябва да има и необходимата мощност”, коментира той.

Модератор на Car Tech беше Константин Томов - главен редактор на автомобилната медия Automedia.bg.

Коментари Напиши коментар

9

Хффж

преди 1 седмица

Промяна ще има. Но след като спрат да се гъбаркат с потребителите и престанат с лудите цени от по 40к и нагоре евра за еквивалента на Поло. Дотогава ще си караме трошките дето амортизацията излиза по 100 евра на месец

8

Интеграл{.....

преди 2 седмици

Този е надрънкал един куп глупости и е някакъв в технологичната индустрия. Малко като Найлон Вгъс плямпа ама и представа си няма за технологиите. Колкото да замаже очите на инвеститори и потребители.

7

Анонимен

преди 2 седмици

"Достатъчно е да погледнем телефоните си и да видим колко от апликациите, които ползваме са платени за определен срок от време." - Баш нула ...