fallback

Последното десетилетие ни донесе драматична инфлация в цените на новите автомобили. Докато в сравнително близкото минало у нас можеше да се купи нова кола за суми от порядъка на 14 или даже 12 хиляди лева, днес най-достъпният автомобил у нас - Dacia Sandero - по каталог струва 20 200 лева, или 12 017 щатски долара по актуалния курс. На този фон как би ви прозвучало, ако ви кажем, че по време на социализма у нас е можело да се купи нов автомобил за... 1250 долара? Тъкмо толкова е цената на ЗАЗ 968А (Запорожец) в официалния каталог на валутния магазин Corecom за 1980 година, пишат от Automedia.

За по-младите ни читатели се налага да поясним, че по онова време в Народна Република България можеше да се купи нов автомобил само по два начина. Основният, достъпен за широките кръгове от населението, бе да направиш авансова вноска от около 1000 лева в държавното дружество "Мототехника" и после да чакаш да ти дойде редът - като за престижните тогава модели като ВАЗ-2103 чакането можеше да продължи и десетилетие. Вторият начин бе да се купи свободно автомобил от Corecom - само че за целта бе нужна конвертируема валута, а достъп до нея имаха само онези, работили в чужбина, примерно в Либия.

Но дори и в Corecom, както ще видите, автомобилите имаха по две цени. Едната бе официалната, "показна" или "рекламна" цена - но за да платите нея, пак трябваше да сте чакали реда си с години, или да ползвате някакви други служебни предимства. Другата бе т. нар. "цена за свободна продажба", и именно нея плащаха завърналите се от гурбет работници. Така споменатият ЗАЗ 968А струваше 1250 долара официално, но на практика купувачите плащаха по 1500, а за други модели разликата между рекламната и реалната цена дори надхвърляше 500 долара.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

279

Анонимен

преди 6 месеца

Нещо е пропуснато. Че вноската винаги можеш да си я изтеглиш и да се откажеш от колата. Не е като F-овете, които цял български народ заплати, но ще има да си ги чакаме. И не можем да се откажем от тях и да си изтеглим парите. Между другото баща ми си купи Москвича веднага. Изтегли си пари от взаймно-спомагателна каса и допълни спестените от преди това. За Волга, също не се чакаше.

278

Анонимен

преди 2 години

За лада 10 години, за апартамент, ако успееш ,/ЛИХВОТОЧКИ ИЛИ ОТ ПРЕДПРИЯТИЕТО ИЛИ СЛЕД ОТЧУЖДАВАНЕ НА ИМОТ/16000лв при заплата на счетоводител 180 лв.ДРУГАРИТЕ ОТ ОК НА БКП ПОЛУЧАВАХА ПОЛОВИНАТА ЗАПЛАТА ВЪВ ВАЛУТА!ЗА ВСИЧКО ТРЯБВАХА ВРЪЗКИ И КОРУПЦИЯТА ОТ БКП СЕ НАСЛЕДИ ОТ СЕГАШНИТЕ ПРОИЗВОДНИ ДЕТО СЕ БОРЯТ С КОРУПЦИЯТА!

277

Идеалист

преди 2 години

Единствената ми нова кола беше "Шкода 120 Л", купих я от "Мототехника" за 5600 лв след година и половина, чакане. Беше най-икономичния автомобил по онова време. Карах я 20 години и я продадох на едни ц-ни, за 150 лв след деноминацията на Костов. Сега имам 3 коли, но са "нов внос". Най ми е любима Рено 19, моторът е на 450 000 км и на последния преглед по отношение на газовете беше перфектен, не му е правен основен ремонт. Имам Хонда HRV, ходя с нея на работа и VW Touran за дълъг път.

fallback