Снимка: БГНЕС
fallback

Напредъкът на технологиите все повече ни разтоварва от отговорностите по управлението на автомобила. А също и от познанията за него, защото, когато всичко се върши от електрониката, за какво им е на повечето хора да знаят как точно функционира? Това се отнася и за ключовия въпрос при какви обороти е най-добре да се кара. Все повече стават автомобилите с автоматични трансмисии, където този въпрос се решава от електрониката, а с нашествието на електромобилите той вече съвсем ще отпадне.

Но междувременно колите с ръчни трансмисии си остават внушително количество, а и на пазари като българския надали скоро ще бъдат изместени. Така че нека още веднъж напомним някои важни неща за оборотите, които по-скорошните шофьори може и да не знаят. Важно е да уточним, че тези препоръки се отнасят до бензиновите двигатели.

Ниски или високи обороти?

Всъщност няма и не може да има точен отговор на въпроса при какви обороти трябва да се сменят предавките. Това зависи и от конкретната ситуация, и от куп различни фактори. Човек трябва сам да се научи да "усеща" точния момент за превключване. Но това научаване ще стане доста по-лесно, ако първо споменем няколкото варианта, които са категорично погрешни, но се радват на голяма популярност.

Мит 1: ниските обороти са вредни

Понеже в наши дни всеки се стреми да дава съвети в интернет, вероятно сте попадали и на такава мъдрост: че движението при ниски обороти е вредно за двигателя.

Това е нелепо, разбира се. Има много режими, при които спокойно можете да карате с ниски обороти - при поддържане на постоянна скорост или при спускането от някой хълм например. Въпреки това има шофьори, които се боят от ниските обороти и гледат винаги да държат стрелката на оборотомера далече от тях.

Реалност: вредно е ускоряването при ниски обороти

Онова, което наистина е времно за двигателя, е да се ускорява при ниски обороти. Да превключиш на по-висока предавка и да натиснеш газта докрай, не е добра идея. Това претоварва двигателя и съкращава значително ресурса му. Колкото по-сериозно ускорение планирате, толкова по-високи трябва да са оборотите към момента на действието. Няма особен смисъл да давате пълна газ, преди да сте достигнали 3000-3500 оборота в минута.

Мит 2: Червената зона е опасна

Някои шофьори пък имат точно обратния страх - не от ниските, а от високите обороти. Червената зона на оборотомера им изглежда ужасяващо. Всъщност в нея няма нищо страшно, и даже често механиците биха ви препоръчали поне веднъж в седмицата да вкарвате двигателя в максимални обороти, за да се самопочисти той от нагари и други отлагания.

Реалност: Червената зона е полезна, но по малко

Друг въпрос е, когато до червения сектор се стига постоянно, при всяка смяна на предавката. Тогава вече ресурсът на мотора - а и не само на мотора - драстично ще се съкрати. Така че максималните обороти не са страшни, но не злоупотребявайте с тях.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

16

Анонимен

преди 3 години

В момента има бум на продажби на електрички в Западна Европа.Т.е. електрическият бум го чакаме в България след 4-5 години.

15

IT-спец

преди 3 години

на колегата по доло с фиестата, ако му е от новите от последните няколко години това че е 3 цилиндъра незначи че невърви (всички нови имат турбо), аз имам 2017-а година фокус 3 цилиндъра 1.0 мотор но е с турбо и е 125 коня, издърпва доста прилично, градско гори 6 а извън градско 4,5-5 зависи как я настъпвам, и да ако оборотите се държат ниско в града колата гори още по малко...

14

Анонимен

преди 3 години

Ти не ми гледай изказа, Ами си погледни портмонето! И ако си мъж сложи на масата 1000 лв ако мислиш, че карам Мерцедес за 3-4-5-10 Хил лв! ***Мерцедес се копува но акъл не може! :))))))))))))))))))))))))))))))))))

fallback