Снимка: Flickr
fallback

За няколко поколения в бившия Източен лагер това бе най-престижният автомобил, достъпен за обикновени хора ("Чайка" бе само за Политбюро, "Волга" - за по-дребните партийни величия). ВАЗ 2106, познат в България като Lada 1500 S и 1600, бе и един от двата най-успешни модела на Волжския автомобилен завод, произвеждан три десетилетия и в над 4 милиона екземпляра. В пика на славата си струваше повече дори от снабдената с 4х4 "Нива", и бе предпочитаната кола на киноактьори и спортни шампиони в съветския лагер.

Малцина обаче знаят, че славата на "шестицата" всъщност се крепи на няколко заблуди или неизпълнени обещания. През февруари 2021 се навършват 45 години от раждането на този автомобил, което е добър повод да си спомнем познатите - и недотам познати - факти за него.

Заблуда номер 1: не е точно нов модел

Работата по бъдещата "шесторка" започва просто като проект за леко модернизиране на съществуващия ВАЗ 2103. Даже е предвидено новата кола да носи същото име, с една добавена единица отзад - ВАЗ 21031.
Само че предстои ХХV конгрес на КПСС и на директора на Волжския завод не му е удобно да докладва, че са създали просто фейслифт на предишния фейслифт на Fiat 124. Затова обновената кола е представена като нов модел и получава ново име: 2106.

Заблуда номер 2: шестицата е по-премиум
Всъщност задачата, поставена на главния конструктор Ю. Папин, не е да направят новата версия по-скъпа от старата, а тъкмо обратното. Целта е да се понамали използването на хромирани и метални елементи в сравнение с 2103, и да се осъвременят светлините, но "без съществено увеличение на цената". За щастие в онази епоха пластмасите са на мода и замяната на хрома с черна пластмаса се приема добре от клиентите.

Заблуда номер 3: развива 80 конски сили

Онова, с което "шестицата" наистина е по-"премиум", е двигателят. Той идва от 2103, но е с увеличен размер на цилиндрите и работен обем 1.57 литра. При представянето е анонсирано, че ще развива "минимум 80 конски сили".
Действително новият агрегат има с 12% по-голям максимален въртящ момент от стария. Но мощността му си остава само 78 конски сили заради всмукателния колектор, който с цел икономия е запазен непроменен спрямо моделите с по-малки двигатели.

Заблуда номер 4: по-добри фарове и стъкла

При първоначалното представяне са направени и други гръмки обещания, които стават популярни сред публиката, но всъщност така и не се изпълняват наистина. Примерно обявено е, че "шестицата" ще има двустепенни мигачи, които ще светят по-ярко денем и по-приглушено - нощем, благодарение на специално реле. Стъклата пък трябва да са полирани. Но в хода на производството и двете рационализации отпадат.

Цената обаче е по-висока

При дебюта си в края на 70-те ВАЗ 2106 струва 7900 рубли, докато "обикновената" тройка струва 7500. През втората половина на 80-те това е вече най-скъпата общодостъпна серийна кола в СССР, с цена 9200 рубли - с 200 повече от ВАЗ 2121 - "Нива", независимо, че последният има по-сложно устройство.

Още по темата четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

93

Анонимен

преди 3 години

Вчерашни пичлемета, които са били в Ташкент, когато са се произвеждали тези коли, нямат право да коментират автомобили, които са издържали проверката на времето От позицията на какво??? На 20г. БМВ-та които са си купили за 1000лв. с парите на тате и вече си мислят, че могат да дават"компетентно"мнение, смях !

92

Анонимен

преди 3 години

До пфу!За ти пфу на муцуната...семпла!Едно време от влака от Москва слизаха изгърбени от тежест ганьоиди! Мъкнеха от там всичко, щото тук даже куклите бяха от картонени пресовки, с ръчно рисувани лица и телца, пълнени с парцали и дреб! Ама забравихте, неандер-талци какво бяхте! Не че сега сте друго! По едно време живнахме, за да пропаднем най-ниско!

91

Анонимен

преди 3 години

Пак някакъв засранец ми е изтрил покта! Защо бе, бастардче, някой можеше да прочете нещо умно!

fallback