fallback

Може и да ви звучи невероятно сега, но е имало времена, в които докторите са участвали в реклами на цигари и са окуражавали обществото да пуши.

А това е било позволено навсякъде - в барове, ресторанти, автобуси и дори самолети. Но сега кутиите с цигари идват при нас с предупреждение, че пушенето ни убива и снимки, които трябва да откажат пушачите от навика, който вече е доказано вреден.

Според автора, академик и активист - Андрю Симс, по същия начин ние трябва да преосмислим връзката си с автомобилите, както направихме с пушенето. Той е на мнение, че както кутиите с цигари, така и колите трябва да имат предупреждение, че вредят на нас и на хората около нас.

В началото на пандемията, когато целият свят бе блокиран, колите намаляха, а самолетите се приземиха, емисиите на въглероден диоксид намаляха със 17% по целия свят. 17 млн. тона по-малко въглероден диоксид бе излъчван всеки ден. Повече от половината се дължи на това, че почти никой не използваше автомобила си. В някои градове във Великобритания замърсяването на въздуха намаля с 60%.

"По света има повече от 1 милиард коли. И сега, когато преосмисляме начина си на живот, мисля че трябва да преосмислим и нащата "любовна афера" с автомобилите", казва Андрю Симс пред BBC.

"Интересното е, че както по въпроса с пушенето, така и в условията на пандемия, ние веднага взехме мерки за да запазим здравето едни на други. Вече не пушим на закрито, не издишваме дима в лицата на хората. Заради COVID-19 бързо се научихме да спазваме дистанция, да носим маски и да си мием ръцете. Свикнахме и с всички знаци, които ни съветват да го правим. Нормално е, когато нещо заплашва живота ни, да променим начина си на държание за да предпазим себе си, приятелите си, семейството си и останалите хора. Но защо се примиряваме с пандемията от мръсен въздух, когато можем да направим нещо по въпроса", пита Симс.

Затова той настоява да бъдат сложени надписи върху колите, които да ни предупреждават колко са опасни те и да ни насърчават да вървим пеш или да използваме колело.

Заради замърсяването на въздуха в ЕС умират близо половин милион души. Ефектът, който има то върху тялото ни, е плашещ. То може да предизвика сърдечни удари, инсулти, астма и да допринесе за ниска раждаемост и рак на белите дробове.

Гумите на колите също допринасят за замърсяването, но това е сфера, която е нерегулирана. Докато шофираме, те отделят микропластмаси, които стигат и до водните източници и ги замърсяват. Това се случва независимо дали автомобилът ни се движи на бензин, дизел, газ или е електрически. 

"Има още един голям проблем с колите и това е ефектът им върху промените с климата. Трябва да караш само 500 метра с модерна кола, за да разтопиш един килограм лед. От 2010 година SUV са вторият най-голям източник на увеличаващи се въглеродни емисии. Ако хората, които карат такива коли бяха нация, те щяха да са седмия най-голям замърсител в света. Предупредителните знаци върху колите ще ни напомнят визуално колко вредни са те както за природата, така и за човека и, може би, ще ни помогнат да променим отношението си към тях", обяснява Андрю Симс.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

35

Анонимен

преди 3 години

Сега пробутват ел.коли, а те замърсяват повече от бензиновите и дизеловите коли, както вече много пъти се писа. Става дума за производство, експлоатация и изваждане от употреба. Тецовете произвеждащи електричеството са едни от най-голямите замърсители. Производството и изваждането от употреба на ел. колите са огромно замърсяване. Всеки, който твърди, че ел.колите не замърсяват е лъжец и манипулатор.

34

Анонимен

преди 3 години

Стига глупости! Амн от поръчкови пропагандни статии. Не останаха нлвини, само с пропаганда ни облъчваъе вече!

33

Анонимен

преди 3 години

Айде пак старата песен на нов глас. Че и с процентите лъготи яко този чичак. Китай и САЩ дневно замърсяват колкото ЕС за седмица не успява. Да ходи да агитира в САЩ и Китай. Ама и на едното място ще изчезне безследно, и на другото. Шантавите само в ЕС им даваме трибуна да им гледаме излагациите.

fallback