fallback

България днес далеч не е сред лидерите в прехода към електромобили: нито политиката на държавата, нито доходите биха спомогнали за обратното. Но беше време, когато нашата страна бе на гребена на вълната в разработките на електрическо задвижване. Гигант като BMW представи първия си електрически прототип - BMW 1602e - през 1972. Първите български машини от този тип се появиха съответно пет и две години по-рано. Нека си ги припомним.

Електрическото автомобилно задвижване е старо почти като самия автомобил. Машини с четири колела и задвижване от батерии се продават още в последните години на XIX век, дори започват да набират скорост в началото на ХХ, преди разработването на нови петролни полета и драстично спадналата в резултат цена на бензина да дадат предимство на двигателя с вътрешно горене, пишат от Automedia.

През 60-те години, благодарение на напредъка в областта на акумулаторите, някои конструктори се връщат към идеята. По нея се работи във Ford и Chevrolet отвъд океана, а в Европа - в Германия, Франция... и България. Всъщност България има сериозно предимство в тази област заради развитото в страната производство на електрокари - за неговите нужди в БАН е създаден отделен Научноизследователски и проектно-конструкторски институт по електро- и мотокари (НИПКИЕМ).

Тъкмо неговият екип през 1967 създава първия български - а и изобщо източноевропейски - електромобил. Наречен "Пионер", той е "лека кола за два пътника", както разказва статията в тогавашното списание "Наука и Техника". Електрическият двигател с мощност 6.3 киловата осигурява скорост до 55 км/ч, а общото тегло на машината е едва 850 килограма.

Две години по-късно в пловдивския завод на ДСО "Балканкар" започва работа по наследника на "Пионер" - вече напълно реален и с практична насоченост прототип на основата на Москвич 426. Проектът е наречен "ЕлМо 70" и се ръководи от инженерите Веселин Монев, Здравко Стойков и Карекин Хампарцумян.

Какви други електромобили са се произвеждали в България четете на сайта на Automedia.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

80

Анонимен

преди 3 години

Карекин Хампарцумян не е ли бащата на Левон Хампарцумян."Левон Карекин Хампарцумян е изпълнителен директор на Агенцията за приватизация" - 2000 година.От 2001 г. до май 2019 г. е главен изпълнителен директор и председател на Управителния съвет на УниКредит Булбанк, председател на Асоциацията на банките в България (АББ) и член на УС на БОРИКА.После не ни управлявали децата на комунистите...

79

Анонимен

преди 3 години

В края на 70-те години България излиза на първо място по обем на производство на кари в света над 80 000 броя годишно от всички заводи под емблемата на Балканкар.Английското списание "Мъкеникъл Хендлинг", пише за нашите кари като за "особено яки и здраво конструирани". Швейцарската фирма "Ханс-Щюдли", която продава машини от българския завод, в писмо изразява задоволството на своите клиенти от "изработката, удобствата и голямата производителност" на нашите електрокари. Западногрманското фирма АБГ, закупила от тях, потвърждава тази оценка.

78

Кое не е ясно?

преди 3 години

За 30 години от 1952 до 1982 при база 1952 = 1 производствената продукция на завода е нараснала над 50 пъти, а осъществената печалба над 150 пъти! През 1966 г. карите на КЕ "6 септември" се пласират успешно в 32 страни по света. Ако между 1960-65 г. са били произведени 26 183 кара, десет години по-късно те вече са 80 104, а през 1981-1985 заводът е произвел над 120 000 електрокара

fallback