Снимка: Bulphoto, архив
fallback

С 20% отстъпка от данъка ще се възползват колите, на възраст до 13 години показват изчисления след приемането на промените в Закона за местните данъци. Така автомобилите, произведени след 2005 г. ще имат намаление.

За по-новите, които имат еврокатегория, има намаление на данъка. Остъпката може да стигне и до 60%, ако превозното средство е с Евро 6.

През миналата седмица парламентът отхвърли ветото на президента Румен Радев върху текстове в данъчните закони и те вече влизат в сила.

Oще по темата

За колите има промяна при изчисляването на данъка. Освен по мощността и годината на производство, както е в момента, ще се добавя и екокомпонент. Нова е и скалата за възрастта на автомобилите.

За най-старите - тези над 20 г., бе гласувано да се облагат с коефициент 1,1. Това означава, че получената сума ще се вдигне с 10%. В момента за превозни средства над 14 г. няма увеличение, пише "24 часа".

За стари, но мощни коли, с двигатели например от 300 конски сили, увеличението ще е най-голямо и данъкът може да се вдигне почти двойно.

Допълнително увеличение ще има и заради екоданъка. При него е записано, че за коли, които нямат еврокатегория или са с Евро 1 и Евро 2, налогът, получен от мощността и възрастта, може да се увеличи с още от 10 до 40%. На практика това засяга всички коли, които са над 22 г., тъй като те са с въпросните еврокатегории.

Така се оказва, че Opel Corsa от 1987 година с мощност 45kW ще плаща вместо досегашните 12,20 лева - 18,50.

Собственик на Volkswagen 3 от 1993 година пък ще трябва да извади около 13 лева отгоре за колата си, чиито данък ще стигне 40 лева.

Съвсем различно стоят нещата при по-мощните коли. Например Audi A8 от 1995 година, което в момента е с данък от 377 лева, ще има увеличение от почти 190 лева в налога.

Всички общини в България стоят твърдо зад промяната  на данъчната ставка и увеличението на налога за цапащите коли. Това заявиха наскоро от Националното сдружение на общините (НСОРБ).

Според изчисленията на НСОРБ онези, които карат най-старите коли, няма да бъдат засегнати сериозно.

"Гласуваното изменение на данъка цели не да събира повече пари в общините, а той да се определя според това дали един автомобил замърсява повече, или по-малко околната среда", обясни шефката на бюджетната комисия Менда Стоянова. Тя поясни, че увеличение ще има само за много старите коли, които нямат екологична категория и които повече замърсяват.

Според екоминистъра Нено Димов противопоставянето на социалното и здравословното е недопустимо, защото здравето и животът на хората са неща, които трудно биха могли да бъдат оценени.

Увеличаването на данъка за по-старите автомобили е с много премерени стъпки, а целта е промяна в мисленето, твърди Димов.

Той подчерта, че увеличение с 20-30% се изразява в 10-15 лева, но това е само една от всички стъпки за по-чист въздух.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

165

Анонимен

преди 5 години

177 Пакензи, калкулаторът е онлайн, на Calculator.bg. Вериятно е ъпдейтван, това е, което излиза.

164

МисленИе

преди 5 години

Мисленето може пък и да се промени, ако доходите ни стигнат, амии, да кажем, швейцарските. Ама тогава няма да има милиони, които да складират в швейцарските банки.

163

Пакензи

преди 5 години

До 45 kW- 20-40 лв.. в зависимост от общината.До 74 kW 40-90 лв. в зависимост от годината на производство,Над 74 kW - започва от 123 лв нагоре....

fallback