Снимка: Reuters
fallback

Дали годините на автомобилите с двигатели с вътрешно горене са преброени?

Според Том Рафтъри от списание Forbes, вече можем да изброим седем причини, поради които бензиновите и дизелови двигатели съвсем скоро ще станат част от историята. Все още сме в началото на масовия преход към електромобилите, но той ще се случи много по-скоро отколкото всички очакват, смята експертът.

Ето 7 конкретни причини, които вероятно ще осигурят надмощието на електрическите коли в бъдеще.

Вижте какво става в Китай

Китай е най-големият автомобилен пазар в света и там има изискване за всеки производител, който присъства на пазара, да предлага поне 10% от колите си със задвижване с "нова енергия" (т.е електрическо). Тези 10% са изискването до 2019, за 2020 процентът скача на 12, а до 2020 вече трябва да са 25%. В резултат на това големите играчи на китайския пазар много бързо откриха електрификацията. Tesla също е тук – с разрешително за местно производство, но без местен партньор плюс договорка с Шанхай за строежа на първата гигафабрика за батерии извън Щатите.

Цените на батериите продължават да падат

През 2010 година цената на 1 киловатчас мощност на батерия струваше 1000 долара. До 2017 година тази цена падна до 200 долара и ще продължи да пада. Прогнозите на Илон Мъск са, че до 2 години 1 киловатчас ще струва 100 долара. Точно цената от 100 долара за киловатчас мощност се смята за точката, при която цените на електромобилите и конвенционалните автомобили ще се изравнят. Накратко, до 2020 година цените на батериите ще са спаднали с 90 процента и ще продължат да падат.

Но капацитетът им ще продължи да расте

Притесненията за пробега с едно зареждане на батериите продължават да се топят. Пробегът на литиево-йонните батерии расте с 5 до 8% на година, през 2020 година вече се очакват повече масови модели с пробег около 1000 километра. А това е напълно съизмеримо с постиженията на икономичните дизелови модели.

Електрическите батерии имат дълъг живот

Това е точно обратното на мнението, което се е наложило в обществото. Изследване на батериите, използвани при моделите S и X на Tesla показва, че след 270 000 пробег батериите са запазили 91% от оригиналния си капацитет. С други думи, на 30 000 километра се губи 1 процент от капацитета на батерията. Засега обаче няма достоверни данни за това как се представят батериите, използвани от другите производители на масови електромобили.

Електромобилите са по-надеждни

Най-малкото защото са по-семпли. Задвижващата система на един автомобил с бензинов или дизелов мотор съдържа над 2000 движещи се части, докато при електромобилите тази бройка е около 20. А анализ на данните от сервизното обслужване на определена бройка електромобили в Щатите показва, че обикновено те имат нужда от по-евтини и редки ремонти.

"Горивото" за електромобилите е по-евтино

Едва ли ще намерите място на света с изключително евтин петрол и много скъп електрически ток. За последните 12 месеца цената на петрола се покачи с 50% и нивата на цените му се влияят от твърде много политически фактори. Докато електроенергията е евтин консуматив и може да се добива и от възобновяеми източници.

Цените на употребяваните конвенционални автомобили ще се сринат

Електромобилите и хибридите вече са най-бързо продаваните коли на някои пазари. И тази тенденция ще продължи. А що се отнася до срива на цените на бензиновите и дизелови коли, то той ще започне с една мисъл: Защо да си купувам конвенционален автомобил, чиято цена след 3-4 или 5 години ще е много по-ниска? И това ще постави началото на края.

Още новини и анализи за автомобили четете в AutoMedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

96

даа

преди 5 години

както винаги бате бочко от банкя вижда в бъдещето. сега разбрахте ли защо ше строим аеца? верно докато го напраим и модата на ел автомоболите ше мине, ама ние у бг не бързаме за никъде нали.

95

Davigo

преди 5 години

И за какво утрепахте арабите...

94

Язе

преди 5 години

За пробег според производителя може и 2000км с едно зареждане.В реалността обаче от Сф до Бургас няма да минеш без зареждане.Това при скорост от около 100км/час.

fallback