Снимка: архив, Булфото

От догодина всички автомобили до 3.5 тона да се облагат от нова концепция, предлагат от финансовото министерство с поправки в Закона за местните данъци и такси. Формулата за изчисляване на данъка вече ще включва два компонента: имуществен и екологичен. Така коли, които замърсяват околната среда, ще плащат по-висок налог от останалите, обяснява "24 часа".

Имущественият компонент както досега, ще отчита мощността и годината на производство, а екологичният - категорията според стандартите Евро. От досегашната таблица за мощностите до 37 и до 55 kW са обединени в една до 55 kW. Добавени са два нови диапазона - за най-мощните коли между 150 kW и 245 kW и над 245 kW.

Екологичният компонент ще бъде коригиращ коефициент към размера на данъка. Той трябва да гарантира по-нисък данък за коли със стандарт Евро 4 и нагоре и по-висок за такива, които са със същата мощност, но нямат екологичен стандарт или той е по-нисък от Евро 4.

Това означава, че за автомобил над 110 kW и на възраст над 10 години, каквито са повечето автомобили, сегашният данък от 380-480 лв. в зависимост от вида на двигателя, годината на производство и това кой е екологичният му стандарт, както и от общината, в която е регистриран, може да падне с между 50 и 200 лв. Ако е под Евро 3, данъкът ще се вдига рязко, ако е над Евро 4, той ще намалява значително.

Тъй като се увеличават диапазоните за облагане по скалата за новите автомобили, реално това ще намали влиянието на екологичната компонента. Най-чувствително ще усетят по-нисък данък собствениците на среден клас коли на възраст 10-15 години.

Заради новият начин на изчисляване досегашната отстъпка за катализатор на автомобила отпада. Така едновременно със стимулирането на по-нови и чисти автомобили , ще се пресекат и измамите с катализатори, смятат от финансовото министерство.

Предложено е и да отпадне лимитиращата граница от 74 kW за ползване на данъчни облекчения за автомобилите. Така реално с коефициента за екологична категория се дава възможност за ползване на данъчно облекчение за всички автомобили с категория равна на или по-висока от Евро 4, независимо от мощността. Товарните автомобили, които имат аналози и като леки коли ще се облагат с еднакъв данък.

Коментари Напиши коментар

197

Гост

преди 2 седмици

Старата кола не е критерии за замърсяване. Виждал съм нова кола на дизел когато даде повече газ след нея е черна пушилка все едно кара на въглища. :)) При годишния технически преглед правят замервания и може да дават такава информация. Иначе какво излиза вдигаме данъка и въздуха се изчиства.

196

Анонимен

преди 2 седмици

Болшенството от старите автомобили т.е над 20 години са на пенсионери, и хора с ниски финансови възможности т.е 90 % от народонаселението на България. Тези хора с тези коли сигурно на година не минават с тех повече от 4-5000 км. пак по финансови причини. Саг дай да ударим пак тех. Богатите , мутрите, политиците с новите коли от по 100 000 200 000 лв. не ги спират да изстинат и ще плащат по малко. Видими резултати.

195

Анонимен

преди 2 седмици

Някой от тук може ли да каже за какво се използва така наречената ЕКОТАКСА която непрекъснато се актуализира? Къде отиват тез пари? Сега и увеличаване на данъка за МПС - в общините е пълно с хора които не знаят за какво са там освен за електорат, излишен харчилък и сега от местни данъци и такси ще запълваме разхищенията.