Снимка: Reuters

За никого не е тайна, че шофьорската култура при голяма част от българските водачи е на ниво, което е далеч от идеалното. А основата причина за това е освен голямата самоувереност, така и липсата на желание да се спазват негласни правила, които активно се използват в Западна Европа.

Може да шофираш цял месец в страни от континента и да не попаднеш в рискова ситуация, докато у нас само за едно пътуване до работа сутрин това вероятно ще ти се сучи няколко пъти.

Неспазвването на правилата на движение в комбинация с желанието да се докажеш на пътя често стават причини за тежки инциденти, при които загиват хора. И вместо да направим пътуването си по-леко и приятно, то често се превръща в състезание по оцеляване на пътя.

Ето 5 неща, които можем да заемем от шофьорите в Западна Европа. Те със сигурност ще помогнат, стига да се изпълняват.

Спазване на дистанция

Голям брой шофьори у нас нямат желание да правят подобно нещо, като няма значение дали се движат в градския трафик или на извънградски шосета и дори магистрали, където скоростта е по-висока. За някои от тях нямат значение дори метеорологичните условия.

Не трябва да си особено мъдър, за да се сетиш какво се случва при рязко спиране. В Европа шофьорите не се притесняват от това, тъй като предварително са оставили достатъчно място от движещото се пред тях превозно средство. Това позволява да се избегне сблъсък, дори човекът зад волана да не внимава много в градския трафик, например. А всеки спестен дори лек сблъсък в градски условия спестява затруднения в трафика. Подобно действие помага и при ускорение, като прави движението по плавно и пречи за получаване на задръствания.

Използване на аварийните светлини

У нас аварийните светлини се използват в три случая. Първият е при повреда или пътно-транспортно произшествие. Вторият – когато трябва да паркира колата на непозволено място с обяснението "аз само за малко". И трето – когато трябва да се извърши някаква маневра, най-вече престрояване.

Аварийните светлини обаче са много полезни при внезапно или интензивно спиране, например при образувано задръстване. По този начин шофьорът отзад получава предупредителен сигнал и има време да реагира. Това е особено ценно например при инцидент на магистрала, когато колите се движат с висока скорост, а пред тях изведнъж изниква тапа. В такива случаи е хубаво последният в тапата да пусне аварийните светлини, за да предупреди идващите зад него. А те от своя страна да направят същото, за идващите зад тях. Има обаче много водачи, които не си правят труда да натиснат бутона, разположен на централната консола. Понякога това е заради липсата на бърза реакция. Или пък заради това, че не ги интересува какво се случва извън техния автомобил.

Престрояване

Шофьорите на запад реагират много бързо, когато им се наложи да се престроят внезапно заради ремонт на пътя или заради някакво друго препятствие. Когато се стигне до такава ситуация, те получават помощ от движешите се до тях, които ги пропускат. У нас често подобна ситуация става игра на нерви – опитваш се да се престроиш надясно, например, но не си убеден, дали колегата ти ще те пусне.

Важна роля в случая, освен вежливостта и желанието да улесниш останалите на пътя, играе и спазването на дистанция. Когато има достатъчно пространство между автомобилите, подобна маневра се получава много лесно и сравнително бързо. И което е най-важното – не се налага рязко спиране и колоната продължава да се движи плавно.

Лента за аварийните служби

Оставяне на свободен коридор по скоростните шосета и магистралите е единственият начин аварийните служби бързо да достигнат до местропроизшествието и съответно да окажат помощ на пострадалите. При последните катастрофи, особено на магистрала "Тракия", се видя, че българинът не е готов за подобно нещо. Движението в аварийна лента е строго забранено, но винаги се намират тарикати, на които не им се чака (дори при катастрофа) и гледат да се измъкнат.

В държавите на Запад това не е така. Аварийната лента на магистралата е аварийна и никой не си и помисля да кара в нея, защото глобите са огромни. При шосета с две ленти пък действа друго правило при инцидента – при катастрофа автомобилите в двете ленти се изнасят плътно вляво и вдясно, което съответно дава проход за колите на полицията, пожарната и "Бърза помощ", които преминават между тях.

Звуков сигнал

Всъщност, в България напоследък се забелязва подобрение в тази насока, въпреки че все още има какво да се желае, тъй като все още се чуват клаксони, особено при движение в трафика. В същото време в Европа е тихо. Можеш да минеш през терииторията на цяла държава и да не чуеш нито веднъж клаксон. Европейците няма да ти сигнализират, ако се забавиш при тръгване на светофар, но пък ако това стане у нас, със сигурност няма да си се размине.

Все пак трябва да признаем, че някои водачи са доста бавни и понякога наистина трябва да им се припомни, че трябва да тръгнат и да отпушат движението. Но като цяло клаксонът продължава да е сред основните "оръжия" на шофьорите у нас.

Още новини от света на автомобилите четете в AutoMedia.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase