Willys
Именно от Willys тръгва историята на този тип автомобили. Триумфът на тази машина започва с унищожаване на директен конкурент. В началото на 40-те години на миналия век армията на САЩ обявява конкурс за създаването на лек всъдеход, пригоден за военни цели. Срокът е убийствен – само 2 месеца, и това е причината само три компании да се опитат да решат задачата - Willys-Overland Motors, Ford и American Bantam.
След 60 дни е готов проектът само на конструкторите и инженерите от American Bantam, като по всичко изглежда, че това е техният звезден миг. Ръководството на Willys-Overland Motors обаче не се отказва и започва подмолна игра, като раздава подкупи там, където трябва. Това дава резултат и срокът е увеличен с още 2 седмици, които стигат, за да може Willys да завърши своята машина и съответно да спечели конкурса.
Тайната на успеха е проста – от централата на Bantam е открадната цялата техническа документация, без която автомобилът не може да участва. Така историческата справедливост е, че една компания прави нужната машина, но всички лаври обира друга.
Съвсем скоро машините на Willys стават много популярни, като това се дължи на трите им основни качества – не са капризни, лесни са за ремонтиране и най-вече са високопроходими. След Втората световна война Willys се превръща в световно известната марка Jeep, докато Bantam фалира веднага, след като става ясно, че не е получил поръчката.
Снимка: Производителят
Land Rover Centre Steer
Веднага след Втората световна война икономиката във Великобритания е в много тежко положение. И именно автомобилостроенето трябва да я измъкне от него. Младата компания Land Rover получава разрешение за производство на "граждански" автомобили и през 1947 г. е представен прототип, с който започва историята на британските всъдеходи.
Любопитното е, че в началото воланът е поставен в средата на автомобила, но когато той стига до серийно производство, е върнат отдясно. А външният вид на колата почти не се отличава от еталона по това време – Willys. За една година са произведени 25 бройки.
През 1948 г. Land Rover Centre Steer е показан на изложението в Амстердам, където публиката и пресата приемат машината доста възторжено. След 2 месеца автомобилът претърпя и първата си модернизация, като промените засягат най-вече скоростната кутия и задвижването.
До 1960 г., когато моделът слиза от конвейра, са произведени 250 000 автомобила, като за 12 години всъдеходът претърпява много промени. Дори разстоянието между двете оси е в няколко различни варинта, появява се и дизелов двигател. А през 1983 г. именно този автомобил се превръща в легендарния Defender, след като преди това се е казвал Land Rover Series I, II и III.
Снимка: Производителят
Range Rover I
През 1970 г. излиза Range Rover I – всъдеходът, който преобърна представата за колите от този клас. Работата е там, че инженерите са си поставили за цел да докажат, че проходимостта може да се съчетава с висок комфорт. И го постигат, тъй като материалите, използвани за салона, до този момент са използвани само за луксозни коли. Своят принос дават и дизайнерите и неслучайно малко след излизането си всъдеходът е изложен не къде да е, а в Лувъра. И е посочен като еталон за промишлен дизайн.
Първото поколение на Range Rover е с алуминиева каросерия, златен медал за безопасност и много надежден двигател с обем 3,9 литра и мощност 182 к.с. Година след появата на модела, той получава наградата Dewar Award за забележителни технически достижения.
През 1976 г. от конвейра слиза милионният екземпляр, а първият фейслифт на всъдехода се случва чак 15 години след появата на модела. Тогава се променя външният вид и салон, появява се и още един двигател. Той е с обем 4,3 литра, като развива мощност от 202 к.с.
Снимка: Производителят
Nissan Patrol Y60
Както редица компании, така и Nissan започва производството на всъдеходи след Втората световна война. Първият такъв автомобил е представен през 1946 г., като той до голяма степен повтаря добре известния Willys. Японците дори не крият това, като кръщават машината Willys MB. Тя се произвежда до 1951 г., когато е заменена с първия Patrol – всъдеход с 6-цилиндров мотор и 85 к.с.
През 1988 г. излиза четвъртото поколение Nissan Patrol Y60, при който са предприети редица технически промени. Вместо окачване на ресори са сложени пружини, което подобрява комфорта и проходимостта. Освен това всъдеходът получава стабилизатори за напречна устойчивост, усилвател на волана, дискови спирачки и синхронизиране на задната предавка.
Топ-версиите на модела получават заден диференциал с повишено триене (с ръчно блокиране). Всъдеходът се предлага в цели 5 варианта – хардтоп, висок хардтоп, висок ван, комби и пикап. Двигателите са два, като могат да се съчетават с 5-степенна механична или 4-степенна автоматична скоростни кутии.
Интересното е, че от 1988 до 1994 г. Patrol Y60 се продава в Австралия под името Ford Maverick, като на външен вид и като технически детайли двата високопроходими модела не се различават. Единствено могат да бъдат отличени по цвета на каросерията и оборудването на салона.
Снимка: Производителят
Toyota Land Cruiser 80
Този легендарен всъдеход дебютира през 1988 г. Интересното е, че именно от него започва и самата история на Land Cruiser. Машината впечатлява както с външния си вид, така и с оборудването, като значително се отличава от своя предшественик, който мнозина наричат "черен куфар". Всъдеходът е получил много здрава каросерия с допълнителна защита от ръждясване.
Моделът се продава в три нива на оборудване STD (базова), GX (подобрена) и VX (луксозна), като в последния вариант за интериора се използват материали, познати от премиум-сегмента. Двигателите са 6-цилиндрови, редови, като работният им обем е 4,0, 4,2 и 4,5 литра, а мощността варира от 135 до 205 к.с. Скоростните кутии са 5-степенна механична или 4-степенен автомат. Задвижването може да бъде Part-Time 4WD (временно 4х4) или Full-Time 4WD (постояннно 4х4).
Както и Patrol Y60, така и Land Cruiser 80 се превръща в легенда, като официално производството му е спряно през 1998 г.
Снимка: Производителят
Mitsubishi Pajero II
През 1991 г. японците представят второто поколение на Mitsubishi Pajero, което значително се отличава от първото. Инженерите са поработили сериозно върху ходовите качества на автомобила, като са го снабдили с уникалната трансмисия Super Select 4WD. Тя позволява преминаването на трудни участъци за сметка на междуосевия диференциал. Като опция се предлагат регулиране на пътния просвет и регулиране на амортисьорите.
Интересното е, че освен "граждански" вариант на всъдеход, който се отличава с висок комфорт, се предлага и товарна версия. Тя е доста по-слабо оборудвана, като за нея са оставени двигателите от първото поколение на модела.
Всъдеходните качества са тествани в жестоки условия – Pajero участва няколко пъти в легендарното рали "Париж - Дакар", като печелят 12 титли. В началото автомобилът се продава само в Япония, но след като става популярен, стига до Северна Америка и Европа. Разширява се и географията на производство, като Pajero започва да се сглобява не само в Япония, но и в Индия и Филипините.
През 1999 г. производството на второто поколение е спряно, като от това се възползва китайската компания Changfeng Motor, която получава лиценз за всъдехода. Три години по-късно обаче Mitsubishi Motors възражда производството именно на второто поколение, като моделът вече се продава под името Mitsubishi Pajero Classic.
Снимка: Производителят
Toyota RAV4
Първата генерация на легендарния RAV4 се появява през 1994 г. и предизвиква революция. Именно инженерите на Toyota първи се сещат да направят модел с висока проходимост във вид на олекотен кросоувър, а не като добре познатите до момента тежки автомобили.
Кросоувърът е създаден на базата на модела Toyota Celica GT-Four, като първоначално се предлага само версия с 3 врати. Година по-късно излиза и вариант с 5 врати, като и двата модела са насочени към младите хора, обичащи активния начин на живот. Впрочем, абревиатурата RAV се превежда като Recreation Active Vehicle. А четворката означава наличието на система за задвижване на четирите колела.
Моделът е оборудван с 2,0-литров мотор, развиващ 135 или 178 к.с., като той може да съчетава както с механична, така и с автоматична скоростни кутии. Предлагат се две версии – с предно предаване или със задвижване на двете оси.
Автомобилът бързо се превръща в хит на пазара, но след смяната на поколения не остава и следа от революционния мини-кросоувър. Сега той е пълноценен компактен "паркетник", който няма нищо общо (освен името, разбира се) с машината от първото поколение.
Снимка: Производителят
От момента на излизане на първия всъдеход изминаха много години. За този период автомобилните производители създадоха огромен брой коли с висока проходимост. На някои от тях беше съдено да променят хода на автомобилната история.
Вижте 7 такива модела в галерията ни.
Повече подобни новини четете в Automedia.bg
Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase
Коментари Напиши коментар