Снимка: Bulgaria ON AIR

Европейската комисия наложи допълнителни мита до 38% върху вноса на електрически коли от Китай. Мярката влиза в сила от 4 юли. Пекин предупреди, че митата ще предизвикат "търговска война". Очаква се след мярката Китай да търси възможност за разполагане на заводите си в Европа.

"Най-вероятно ще се стигне до увеличаване на цените, което ще има негативен ефект както върху крайния потребител, така и върху всеки един, който е засегнат в търговската верига. Европейската икономика се стреми да защити своите производствени продукти, осъществявайки увеличаване на митата на продукти, които имат прекомерен импорт, играещи роля на заместващи такива - в случая говорим за електрически автомобили, внасяни от Китай. Когато се осъществи нещо подобно, е логично да има ответна реакция от Китай. Това може да доведе до "търговска война". Само преди няколко месеца САЩ повишиха митата върху електрическите автомобили, произвеждани в Китай, със 100%", коментира финансовият анализатор Климент Робев в предаването "България сутрин".

По думите му само за 4 години броят на електрическите автомобили, произвеждани в Китай, е нараснал десетократно. Робев обясни пред Bulgaria ON AIR, че САЩ искат да запазят своята независимост от китайски продукти. Финансовият анализатор отбеляза, че Китай е на-големият износител на стоки и услуги в света и е добре Европа и Китай да търсят път за сътрудничество.

"Европейците се надяваме, че поради тези мита китайците ще инвестират в заводи. Китайците трябва да си направят сметките. Средната работна заплата в Китай е в пъти по-ниска от тази в Германия. Китай може да лавира и на други пазари, ние сме по-зависими", добави Робев.

Той посочи, че европейските компании, които произвеждат автомобили, буксуват - не могат да произвеждат на ниски цени и да създават качество. Важно е да се търси алтернатива как да се балансира пазарът. Според него субсидиите от страна на държавното правителство към китайските производители изкривяват пазара. Ситуацията е динамична.

"Една трета от колите, които се произвеждат в Германия, се продават в Китай. Втората държава, която със сигурност ще има негативен оттенък върху нейната икономика, е Словакия. Всяка година изнася автомобили на стойност между 4-5 млрд. в Китай", заяви Робев.

Анализаторът е на мнение, че диалогът между унгарския министър-председател Виктор Орбан и Китай е сравнително добър, тъй като се правят сериозни инвестиции от страна на Китай в Унгария.

Робев прогнозира, че най-вероятно автомобилите у нас ще поскъпнат. Ако има сътресения в автомобилния сектор, това може да се отрази и на заетостта в целия континент.

Гледайте целия разговор във видеото.

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase