Снимка: Reuters, архив
fallback

Дизеловите автомобили хич не вървят в момента на пазара, твърдят от полската автокъща "Global Imports" от Гданск.

Oще по темата

"Все повече бягаме от дизела", казва един търговец и добавя, че фирмата внасяла вече много рядко дизелови коли.

Търговците на автомобили втора употреба обаче не изключват едно очаквано събитие да промени нагласите. Става въпрос за обсъжданата в момента в Германия нова екологична премия за връщане на старите дизелови автомобили.

"В бранша много се говори за това", казва един автотърговец от Гданск. Никой засега не знае как новата премия у съседите ще повлияе на полския пазар за стари коли.

"Засега всички изчакват", допълва той пред "Дойче веле".

По данни на полски журналисти, заети в бранша, собствениците ще започнат да получават въпросната премия чак след като по-голямата част от старите дизелови автомобили вече е предадена за скрап. Фолксваген и Ауди обещават да изплащат до 10 хил. евро за подмяната на стара с нова кола - една невероятна сума за поляците.

А ако не отиват за скрап?

В специализирани статии обаче четем и това: Автомобилни гиганти се готвят да изплащат по 2 хил. евро за стара дизелова кола (на поне 7 години или повече) по екологичния стандарт ЕВРО 4, без обаче да унищожават върнатите коли. В тази връзка много полски издания пишат, че е много вероятно тези автомобили да попаднат на полския пазар.

От 2011 година полският пазар за автомобили втора употреба расте постоянно. Само от 2015 до 2016 г. е отчетен ръст от 20%, сочат данните на Полското сдружение на автомобилните фабриканти (PZPM). Новите регистрации се разпределят така - 2/3 са коли втора употреба и 1/3 нови коли.

Годишно в Полша биват регистрирани по 1,5 милиона лични автомобила, като над половината от тях (54%) са коли на възраст над 10 години, които съответно нанасят сериозни поражения на околната среда. Колкото до това, че Полша е и транзитна страна за много стари автомобили, отиващи още пó на изток, този факт не тревожи особено търговците на употребявани автомобили.

"Основният въпрос е фактическата реализация на тази екологична премия в Германия. Ако старите дизелови автомобили не трябва да бъдат предавани за скрап, ще бъдем изправени пред сериозен проблем", казва председателят на PZPM Якуб Фарис.

Той обаче не вярва, че Берлин ще прехвърли екологичния проблем с дизеловите автомобили на няколко километра източно от река Одер, по която преминава границата с Полша. Ясно е обаче, че дизеловите автомобили, произведени между 1992 и 2009 година (ЕВРО 1 до ЕВРО 4), ще заминат за Източна Европа, ако не подлежат на задължително унищожаване. Там няма ограничения за тях и те ще могат да си се движат напълно редовно.

"Това би било катастрофа"

"Тези коли ще поевтинеят значително, което ще ги направи много търсени в Полша. Стотина хиляди 7-годишни дизелови автомобила няма да бъдат някаква голяма драма. Но един милион стари дизелови модели ще бъдат истинска катастрофа", допълва Фарис.

Той очаква този остарял автомобилен парк да подбие цените не само на автомобилите втора ръка, но и на новите коли.

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

20

Какво пак искате бе

преди 6 години

Били втора ръка колите, защото ЕС си ги пробутвал тук. ЕС не си ги пробутва, НИЕ им ги ИСКАМЕ, защото българина няма по 25 000 евро да даде за кола всеки 5г. Българина едвам може да му се откъснат 2500 евро всеки 10г за кола и те пак на кредит. Взимам си една таратайка, някъв Форд или Опел, карам го докато напълно грохне тегля кредит и го сменям с много псувни и гняв, че вече колите се чупят само на по 1.5 млн. км. вместо на 2млн и "новата" е на години колкото на средно-статистически тийнейджър

19

Анонимен

преди 6 години

Ами има лесно бе !Направете заплатите на поляците и българите по 3000 евро на месец. Гаранция ви давам, че 9/10 от колите, ще са чистак нови, а останалите 1/10, ще са автомобили сколекционерска или сантиментална стойност.

18

Един от Северозапада

преди 6 години

А за оня, по-долу, чипосания. Приятел, виждали ли сте формула 1 дизелова? Много са прости тия, там.Хем икономично, хем евтино, хем ще пали гумите...Що ли не са се сетили да направят някоя дизеларка ?Я попитай майстора, дето ще ти слага чипа, те всичко знаят, даже повече от инженерите на Мерцедес, БМВ и другите, те са измислили чипа, да не кажа, направо са се родили с програматор в ръка.....

fallback