Снимка: GM
fallback

Много е писано за Студената война през втората половина на XX век - за шпионите, надпреварата във въоръжаването, борбата за покоряване на Космоса и т.н. Малцина обаче знаят, че САЩ и бившият СССР се сблъскват и на още едно място - при направата на концептуални автомобили.

Самото понятие концептуален автомобил принадлежи на Америка, като първата такава машина е Buick Y-Job, създаден от главния дизайнер на General Motors Хърли Ърл още през 1938 г. След Втората световна война американските производители започват да се съвземат и изгарят от желание да се покажат пред света.

Така през 1951 г. GM пуска още едно творение на Ърл - LeSabre. Както и Y-Job, тази машина използва вече съществуващо шаси на концерна, както и каросерия изцяло в стила на автомобилите от 50-те години. Машината изглежда като излязла от авиационен каталог - приборите са от самолет, а предната част прилича на реактивен двигател.

Всъщност LeSabre се превръща в изпитателен полигон за множество експериментални материали и технологии. Например, той получава каросерия от алуминий (според някои източници тя е от магний) и челно панормално стъкло - първото по рода си, създадено от компанията Lilley-Owens-Ford.

Руснаците отговарят с първия контцептуален модел в историята на СССР. Това е ЗиС-112, който заради формата си и същото това стъкло доста прилича на LeSabre. Машината е построена във фбриката ЗиС, по-късно преминувана на ЗиЛ. Дължината на съветската кола е 5,5 метра, а теглото 2450 кг.

Голямата разлика е в двигателите - ЗиС-112 използва V8 с мощност 140 к.с., а LeSabre също разчита на V8, но с два карбуратора. Единият се захранва с бензин, а вторият с етанол, което му позволява повишение на производителността при резки ускорения. За да увеличат мощността американците използват компресор Roots, като резултатът е впечатляващ за времето си - 335 к.с. и 517 Нм въртящ момент.

В крайна сметка руснаците решават да превърнат Зис-112 в състезателна кола, като намаляват значително теглото. LeSabre се превръща в личната кола на Харли Ърл, който навъртя повече от 40 000 мили с нея. И дори я преотстъпва на американския президент при едно от гостуванията му в Париж.

Всъщност ЗиС-112 е направен с една-единствена цел - да покаже на света, че какво направи Америка, той може да бъде повторено с успех от Съветския съюз. Друг е въпросът дали автомобилната индустрия печели от нещо подобно нещо.

Още снимки на автомобилите на Студената война вижте в AutoMedia.bg
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

25

Kaмион

преди 6 години

Тежките машини не бяха лоши.Минават от всякаде - Урал, Краз, Камаз.

24

Брат Вурст

преди 6 години

До 7: Всичките коли "Изделани в СССР" си бяха копие на нещо западно. Виж за самолетите, не си прав. Ако сега някой, направи свръхзвуков самолет, то той ще прилича на Конкорд и 144, просто няма друг начин. А който се е возил на 154, ще ти каже, че е най-якия самолет. Вече никой не прави такива. Дори и казаците.А има и предимство на руското копиране. Карах на времето едно Ритмо-Абарт и това филтри, маркучи и т .н. бяха по евтини от магазините за Лада Самара. Копие 1:1.

23

Анонимен

преди 6 години

До шматкаеми и двамата с два ташака, ама шматката с 12 см.Айде бодни с пръста надолу, та да видим как се сади пиперо!

fallback