Снимка: Reuters

БДЖ не са приоритет на българската държава вече повече от 20 години. Единственото действие, което ръководството може да предприеме за спасяване на железницата предвид факта, че субсидията бе намалена с 40 млн. лева, е спирането на влакове и съкращения на служители, заяви в интервю за БНТ изпълнителният директор на „Холдинг БДЖ“ Владимир Владимиров.

„Ние нямаме за цел да намалим броя на пътниците. Само че няма как да извършваме тази услуга с 40 млн. лв. по-малко. А освен това имаме много влакове с изключително ниска рентабилност – част от тях са с рентабилност от 4% и там се возят по няколко човека“, заяви Владимиров.

По думите му железниците изпълняват социална функция, но не са социална институция, а търговско дружество, което се субсидира от държавата, за да може да се поддържа транспортната инфраструктура.

„От днес спират 38 влака, а 10 други са с променен режим на работа. Започват и масови съкращения в БДЖ. Това е единственото действие, което бихме могли да предприемем, след като субсидията беше намалена от 180 млн. на 140 млн. лева. Принудени сме да намалим влаковете в движение и да редуцираме персонала“, заяви още Владимиров.

По думите му БДЖ не са приоритет на българската държава от 20 години насам, а ръководството е апелирало тази практика да бъде променена.

„През 2010 г. започнахме реформи, което след нашето излизане от дружеството бяха видоизменени или частично спрени. Сега, връщайки се отново в дружеството, някъде около средата на февруари, ние ще имаме готов план за финансово стабилизиране, тъй като преструктурирането приключи“, добави изпълнителният директор.

По думите му този план ще бъде представен на всички държавни институции и политически партии, за да направи опит за намиране на съгласие между тях за спасяването на БДЖ.

Владимиров се надява железниците да станат приоритет на държавата, за да има един по-дълъг хоризонт както за инвестициите, които трябва да бъдат направени в дружеството, така и за погасяването на задълженията, които продължават да тежат над компанията.

Част от тях са погасени и дългът е намален от 840 на 565 млн. лева, като 370 млн. лв. от тях са към банки. Целта е да бъде изплатена още една част от тази сума през тази година и след това да бъде подписано дългосрочно споразумение за 7-8 години, в които да бъде погасен остатъкът.

Припомняме, че от 12 януари от движение са спрени 38 влака, а други 10 ще се движат със съкратен маршрут. От първи февруари пък ще бъдат спрени още 90. Спирането на влаковете се налага заради орязаната субсидия на железниците за 2015 г. От своя страна синдикатите се обявиха против решението и се готвят за национална стачка.

„Ще организираме протести и сме започнали подготовка – на 17-и януари в Горна Оряховица ще има по-голям митинг, който ще бъде съвместен на синдикати и граждани", заяви от своя страна пред БНР председателят на железничарския синдикат към КНСБ Петър Бунев. По думите му същевременно ще текат и разговори с ръководството на БДЖ.

Oще икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase