източник: Reuters

Първият български мобилен оператор „Мобилтел“ отчита спад на приходите от продажба с 11,1% до 469,1 млн. евро за цялата фискална 2012 година. Изчистената от специални такси оперативна печалба (EBITDA) пада за отчетния период с цели 20,8% до 207,4 млн. евро, стана ясно от представените от изпълнителния директор на компанията за България Андреас Майерхофер финансови резултати на компанията.

По-рано през деня подобен спад отчете и вторият мобилен оператор Globul. Приходите на компанията отчитат спад от 12,9%, а печалбата се свива с 27,2%, обяви компанията.

Въпреки разрастването на предлаганите от компанията услуги ръководството очаква през текущата 2013 г, приходите на доставчика на мобилни услуги да продължат да падат, коментира пред Investor.bg Майерхофер.

„Ние ще разрастваме бизнеса и присъствието си в България, като предлагаме все повече и повече услуги на хората, но на този етап предварителните ни прогнози са, че приходите ни ще продължат да падат. Въпреки това ние ще продължим инвестиционната си програма“, коментира той.

По негови думи финансовите показатели са резултат от няколко фактора, които през 2012 г. са оказали значително влияние. Единият от тях са намалените цени за взаимно свързване на едро (терминиране), които от 1 юли 2012 г. са с между 50% и 70% по-ниски. Друг фактор за влошените резултати е постоянно разрастващата се конкуренция на пазара, както и неблагоприятната икономическа обстановка, довела до по-ниско потребление на комуникационни услуги.

„През 2012 г. българските потребители все повече си задаваха въпроса „Имам ли нужда от това?“, „Има ли смисъл да си купя втори телефон или втори мобилен пакет?“. През миналата година бе много по-осезаемо тяхното чудене, както и тяхното фактическо потребление“, посочи Майерхофер.

Подобна причина изтъкват и от Globul. Oператорът, който е собственост на гръцката OTE Group, се оплака преди всичко от „рязкото намаление на цените за терминиране, наложено от регулатора“, както и в промените в счетоводната политика на компанията, въведени през септември 2012 г. с цел хармонизация с практиките в ОТЕ Group.

И през последните три месеца на изминалата фискална година свиването в потребителското търсене, породено най-вече от намаляващите доходи на населението, продължи да оказва влияние върху телекомуникационния пазар в България. Силната конкуренция в сектора продължи да води до намаляващи цени на дребно, най-вече в корпоративния сегмент. Към края на 2012 г. българският пазар е близо до точката на насищане с проникване на мобилните услуги от над 150%, поясняват още от мобилната компания.

Още новини от технологичния сектор четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase