Снимка: архив, БулФото

За типична контрабанда - пренос на стоки през границата и неплащане на дължими такси и данъци към фиска, не може да се говори при пренасянето на горива с танкери, категорични са представителите на един от големите търговци на течни торива у нас - "Сакса". Проблем обаче е сивият сектор и неплащането на данък добавена стойност (ДДС) при търговията с горива.

Още по темата
Управителят на компанията Атанас Димов разказа пред временната парламентарна комисия, която разследва ситуацията на пазара на горива, че още с натоварването на танкерите се води подробна документация - за количествата, приемащите компании и складовете, където горивата се разтоварват. Контролните органи взимат проби от тях и така следят и качеството им.

От думите на Димов стана ясно, че твърденията за липса на контрол не са основателни. "Контролът е достатъчен в нормативните рамки, в които Националната агенция за приходите работи", каза той и критикува поставянето на фискални устройства на ведомствените бензиностанции.

По този начин обекти, които не отговарят на изискванията, вече се превръщат в търговски и именно оттам се спестяват дължими данъци и такси.

Светозар Димов, който е един от акционирити в "Сакса", допълни, че на пазара на горива у нас има несъвършенна конкуренция - олигопол с ясно изразен пазарен лидер - "Лукойл България". При такъв модел е характерно големите играчи да следват пазарното поведение на лидера. Делът на независимите търговци на горива е 15%, а останаата част е в ръцете на големите играчи. Димов обаче не вярва на пазара у нас да има картел на цените.

Той настоява за регулация от държавата, защото "пазар без конкуренция не може да се саморегулира". Според него премахването на входните бариери ще има малък ефект и трябва да бъдат насърчавани съвременни търговски практики.

Представителите на фирма "Сакса" са категорични, че проблемът може да бъде решен чрез "модерната търговия". Например стимулиране на бензиностанции без персонал, на самообслужване, както и отваряне на бензиностанции на хипермаркети, поясни Светозар Димов пред журналисти след изслушването пред депутатите. Бензиностациите на самообсулжване могат да предложат бензин с поне 10 стотинки по-ниска цена.

Изграждането на втора рафинерия, която да конкурира "Лукойл Нефтохим" също не е решение, защото и в момента капацитетът на рафинерията край Бургас с пъти надвишава вътрешното потребление. Инвестициите за нова рафинерия са големи и ще се изплащат в продължение на между 7 и 10 години.

От компанията коментираха и "феномена Марешки". Те са един от доставчиците на бензиностанциите на варненския бизнесмен. На базата на цените, на които продават горивата, надценката на Марешки е минимална - 1 стотинка за дизеловото гориво и между 5 и 8 стотинки за висооктановото гориво. С тези приходи от търговията варненският бизнесмен не може да покрива всички свои разходи - за наем, персонал и т.н.

Светозар Димов изказа предположение, че Веселин Марешки покрива разликите от приходи от други дейности - например от фармацевтичния си бизнес. Целта му е да завземе колкото е възможно по-голям дял на пазара.

Ако той успее, от седемте вериги на пазара в момента, поне три ще трябва да напуснат, каза още Димов.

Той направи аналогия с политиката, с която Марешки е станал един най-големите търговци на лекарства у нас. В момента бизнесменът следва същите стъпки.

Още икономически новини четете в Investor.bg

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase