Снимка: кадър от сериала "Грозната Бети"

Да обучавате новопостъпил служител е като да лансирате на пазара нова марка храна. В общи линии е доста досадно и неблагодарно задължение, освен ако човекът няма да работи като ваш личен асистент впоследствие.

Ако обаче въпросният нов колега ви е равнопоставен конкурент, ако взима заплата подобна на вашата и на всичкото отгоре вие трябва да му разкривате фирменото ноу-хау, като в същия момент трябва да намирате време и за собствените си задължения, всичко това няма как да не ви подейства изнервящо.

Ето няколко съвета как да запазите самообладанието и усмивката си и да не превръщате новия колега във ваш враг:

1. Разберете, че лицето пред вас най-вероятно е кълбо от нерви, скрито зад маска от самообладание. Бъдете сигурни, че той/тя се опитва да събере максимално информация за минимално кратко време, но всеки си има свои собствени темпове. Ако и вие му дишате нервно във врата, само ще усложните ситуацията и няма да му бъдете особено полезен.

2. Ако знаете, че ще трябва да обучавате нов човек, сe подгответе предварително. Може една вечер да се потрудите да му напишете в писмен вид различните схеми на рабата в службата ви. Това може и да ви спести време в обяснения или най-малкото той ще се е запознал с нещата, преди да започнете да му обяснявате и ще изглежда по-подготвен.

3. От самото начало приемете, че човекът пред вас никога не е работил подобна работа преди (ако е така). По този начин очакванията ви ще са нулеви и няма да се изнервяте на всеки негов въпрос. Може новият служител да се окаже частично квалифициран и тогава, ако очакванията ви са били нулеви, ще имате повод за радост.

4. Ако е възможно, изберете да започнете обучението на новия служител в ден, в който не сте претрупан от много други служебни ангажименти. Няма да ви е много лесно да предавате знанията си, когато бързате за среща с шефа или за важно съвещание на отдела.

5. Не забравяйте, че хората възприемат по различен начин и с индивидуално темпо. Ако един човек може да ви разбере само от няколко инструкции, за друг може да ви се наложи да обяснявате нещата в най-малък детайл, и то на няколко пъти. Бъдете готов да повторите обясненията толкова пъти, колкото е необходимо.

Останалото прочетете в Tialoto.bg

 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase