Снимка: архив, БГНЕС

За да могат бъдещите човешки бази или колонии на Марс да се самоподдържат, надеждният източник на местно отгледана храна ще бъде задължителен, тъй като би било твърде скъпо и рисковано да се разчита на доставки с ракети за задоволяване на хранителните нужди на заселниците. Поради това учените търсят начини за оптимизиране на космическото земеделие, пише Ройтерс.

В оранжерия с контролирана среда в университета Вагенинген в Нидерландия изследователите вече са открили метод, който обещава подобряване добивите от култури, засети в симулация на марсианска почва. В експеримента различни култури се отглеждат заедно в подход, наречен "intercropping", въведен още от древните фермери на маите.

В своите експерименти изследователите отглеждат едновременно в саксии чери домати, грах и моркови. Доматите, отглеждани по този начин, дават около два пъти по-голям добив от домати, отглеждани самостоятелно (като монокултури) в същата симулирана марсианска почва, с повече и по-големи плодове. Доматите също така цъфтят и узряват по-рано, дават повече плодове на растение и имат по-дебели стебла.

Добивите от грах и моркови не са се увеличили при съвместното отглеждане.

"Тъй като това е пионерско изследване, при което за първи път тази техника за смесване на култури се прилага в космическото земеделие, наистина не знаехме какво да очакваме", казва астробиологът Ребека Гонсалвес, водещ автор на изследването, публикувано по-рано тази седмица.

По думите ѝ фактът, че методът работи много добре за един от трите вида, е голяма находка, върху която могат да изградят по-нататъшни изследвания. "Сега е само въпрос на коригиране на експерименталните условия, докато намерим най-оптималната система. Могат да бъдат различни видове, повече видове, различно съотношение на видовете", добавя Гонсалвес.

Културите са отгледани в симулиран марсиански реголит - почва без органична материя, разработена от изследователи на НАСА, която е почти перфектно физическо и химично съответствие на истинската марсианска почва. Изследователите са добавили полезни бактерии и хранителни вещества. Те също така са контролирали газовете, температурата и влажността в оранжерията, за да съответстват на условията, очаквани в марсианска оранжерия.

Докато човешките бази на Марс са нещо обичайно във филмите, в реалността те все още са в сферата на научната фантастика. Но американската космическа агенция НАСА например разработва технологии, необходими за изпращане на хора до Марс през 2030 година.

"Марс е наистина далеч. Един полет сега ще отнеме около девет месеца. Ако искате да живеете там, ще трябва да отглеждате свои собствени култури на мястото", коментира съавторът на изследването Вигер Вамелинк, растителен еколог във Вагенинген и главен изпълнителен директор на компания, наречена "Би.Ей.Ес.И" (B.A.S.E.), която разработва лунни и марсиански оранжерии.

По думите му доставките на храна с ракети е много скъпо и също така уязвимо начинание. "Не искате да се озовете на Марс без нищо за ядене както във филма "Марсианецът". Основната ни цел е да използваме възможно най-много от ресурсите на мястото", добавя Вамелинк.

Методът "intercropping" включва култивиране на растения, притежаващи допълващи се свойства, които могат взаимно да си помагат да растат, за да оптимизират използването на ресурси, включително вода и хранителни вещества.

Изследователите смятат, че при този метод доматените растения може да са се възползвали от близостта си до граховите растения, тъй като последните са добри в превръщането на азота от въздуха с помощта на бактерии, внесени в почвата, като ключов хранителен елемент.

Добивът на моркови е показал статистически значим спад при този метод, а добивът на грах не е имал статистически значима промяна.

"Много е важно как избирате видовете култури, които комбинирате, защото доматът спечели от граха, но морковът със сигурност не. Това вероятно се дължи на липсата на светлина. Високите растения от домати и грах надраснаха морковите, отнемайки им светлината", посочва Вамелинк.

Като цяло доматите, грахът и морковите са растели добре, макар и не толкова добре, колкото в земната почва в същата оранжерия.

Изследователите не са опитали зеленчуците, отгледани в симулираната марсианска почва, защото те трябва да преминат определени тестове.

"Вкусихме по-ранна реколта, включително домати. Помислих си, че марсианските са по-сладки от земните, отглеждани върху почвен субстрат", казва Вамелинк.