Снимка: архив, БГНЕС

93% от швейцарските влакове са пристигнали навреме миналата година. С иновативната нова система за индикация на машинистите швейцарците искат да подобрят това постижение, пише Дойче веле.

Швейцарските железници са световноизвестни със своята точност. През 2022 година 93% от всички влакове на Швейцарските федерални железници са пристигнали навреме, т.е. с по-малко от три минути закъснение. Сега швейцарските железници въвеждат нов индикатор за машинистите, който им показва закъснението до секунда. Така влаковете може да са дори още по-точни, разказва АРД.

В регионалния влак от Цюрих за Аарау машинистът следи на дисплея на таблет в предната част на кабината си колко близо е до следващата гара. "Според системата сме подранили с 34 секунди, но всъщност това е перфектно", обяснява машинистът. Малко по-рано, но не твърде рано, за да се засече с друг влак - това е златният стандарт. Тъкмо съвършенството е целта, която швейцарските железници преследват с новия високотехнологичен дисплей, който показва как се движи влакът в реално време.

Точността има положителен ефект и върху климата

Иновацията ще се отрази положително и на потреблението на енергия, обяснява Матиас Тухшмид, енергиен експерт на швейцарските железници. "Най-важно за железницата е да се движи възможно най-точно. А сега вече виждаме: колкото по-точни са влаковете, толкова по-малко енергия е необходима на цялата система." Причината: по-малкото спирания и ускорения извън графика на влаковете означава и по-малко потребление на енергия. "Колкото по-висока е скоростта, толкова по-голямо е съпротивлението на въздуха", обяснява експертът. "Така че колкото по-ниска скорост е възможна за достигане на дестинацията навреме, толкова по-добре е за потреблението на енергия."

Оптималната скорост се показва на таблета в кабината, а по време на пътуването има постоянни актуализации за текущото закъснение. На някои места машинистите знаят, че могат да минат по-бързо, обяснява Маркус Крьопфли, също машинист. Той разказва на журналистите от АРД във влака от Цюрих за Аарау как работи новата система, докато неговият колега управлява превозното средство.

"Сега той вижда, че закъсняваме с 1 минута и 23 секунди. И ще се опита да навакса по най-добрия възможен начин, като безопасността винаги е на първо място!”, уверява Крьопфли.

Може ли системата да се приложи и в Германия?

93% от влаковете в Швейцария са навреме още преди въвеждането на новата система. С нея швейцарските железници се стремят към още по-голяма прецизност. Дали това няма да е възможно и при хронично неточните германски железници - "Дойче Бан"? Според Матиас Тухшмид идеята не е лоша. "Трудно е изпълнението обаче. Може би на нас, като добре интегрира компания, ни е по-лесно, отколкото би било в Германия".

Това със сигурност се дължи и на факта, че Швейцария инвестира много повече в своите железници, отколкото Германия. Или по-конкретно пет пъти повече, изчислява германската обществено-правна медия. През 2020 г. Швейцария е инвестирала 440 евро на човек в железопътната инфраструктура - в Германия тази сума е едва 88 евро.


 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase