Снимка: архив, БГНЕС
fallback

Дубай за пореден път обеща да пусне летящи таксита, като това трябва да стане през 2026 г., предаде Асошиейтед прес. Търговското сърце на Обединените арабски емирства за пръв път обяви подобни планове през 2017 г., но без да фиксира начална дата на услугата.

Сега нещата обаче започват да придобиват по-конкретен характер. В неделя владетелят на Дубай шейх Мохамед бин Рашид ал Мактум представи програмата във видео, пуснато в "Туитър". Летящите таксита, задвижвани от шест ротора, трябва да бъдат осигурени от калифорнийската компания "Джоби авиейшън" (Joby Aviation).

Включването в програмата на американската компания вместо китайските "Ихан 184" (EHang 184) и "Спън Екс2" (XPeng X2) или германската "Волокоптер" (Volocopter), които вече бяха представяни в Дубай, не беше обяснено от властите в емирството.

"Въодушевени сме от предоставената ни възможност и ще направим нужното, за да се възползваме от нея", заяви говорител на "Джоби".

Според Ахмед Барозян от транспортната служба на Дубай програмата е едва "в началния си стадий". "Все още не сме подписали партньорски договори", заяви той.

Друга съществена разлика с предходните заявления на властите в Дубай по отношение на летящите таксита са представените детайли в бъдещата програма. Градът планира да изгради четири "вертипорта" или площадки за вертикално излитане на международното летище, в центъра, на остров Джумейра и на пристанището. Те ще се състоят от две площадки за кацане и излитане и четири зарядни станции.

"Смятаме, че това са основните места за бизнеса и туристите и ще привлекат достатъчно интерес", казва Барозян и допълва, че цената ще бъда сравнима или малко по-висока от превоза с лимузина в емирството, който е с около 30 на сто по-скъп от тарифите на обикновените таксита. Тяхната цена започва от 3,25 долара, а таксата за всеки изминат километър е 0,50 долара.

Друга промяна от първоначалните планове предвижда отначало такситата да са пилотирани, а не автономни и да могат да превозват до четирима пътници, което отговаря точно на машините, разработвани от "Джоби". Според Барозян тестовете на автономни таксита ще продължат.

Прототипът на "Джоби" може да измине 240 км с едно зареждане, което напълно задоволява мащаба на Дубай и околностите му. Той излита и каза вертикално, а при полет роторите му се накланят напред. Максималната му скорост е 320 км час.

"Джоби" е листван на борсата в Ню Йорк, а сред най-важните му акционери са "Интел" (Intel) и "Делта еърлайнс" (Delta Air Lines).
(БТА, Светослав Стефанов)
 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase

fallback
fallback

Коментари Напиши коментар

12

Анонимен

преди 1 година

Тия са царе на кича. Дубай е рай за хора с чалгаро-ориенталски манталитет и вскуове. Бил съм там и никога няма да повторя

11

Барон Мюнхаузен

преди 1 година

Пак добре, че няма да са балони Сделани в Рассия или Чайна.

10

Знаете ли, че

преди 1 година

няколко години след 09.09.1944 по нареждане от еди-къде-си България трябва да ликвидира своето самолетостроене. Нашите достойни специалисти от този бранш са се опитали да спасят поне частично този ресор от икономиката ни, като предложили вместо дотогавашните самолети да произвеждат 4-местни въздушни таксита? След като не им разрешили, направили и друго предложение - да произвеждат леки автомобили с марка "Балкани". Но и това не им забранили. Наредили да се произвеждат само двуколесни возила!

fallback