Ту-95 – Руската мечка не се предава
Ту-95 е съветски (руски) дозвуков стратегически бомбардировач ракетоносец, един от най-бързите самолети снабдени с турбовинтови двигатели. Може да носи ядрено оръжие. Предназначен е за бомбени удари (в това число и с крилати ракети) срещу важни обекти на противника. Кодовото му название в НАТО е "Bear" – Мечка. На въоръжение е от средата на 50-те години на миналия век, очаква се да лети докъм 2040 г. Максималната му скорост е 975 км/ч, екипажът е от седем души, стойността на една бройка се оценява на над 26 милиона долара. Сега е на въоръжение във ВВС на Русия, в бойна експлоатация са над 60 машини. През последните години "Мечката" опъва нервите на НАТО-вските изтребители, като лети в тренировъчни мисии в непосредствена близост до въздушното им пространство. Снимка: Facebook
Ту-160 – "Белият лебед" е най-големият в света
Ту-160 е най-големият бомбардировач в света, който е на въоръжение. Пилотите ласкаво го наричат "Белият лебед". Първият му полет е през 1981 година, в експлоатация е от 1987 година. Построени са около 30 броя, сега летят 16 в състава на руската стратегическа авиация. По данни от 1993 година тогава един такъв самолет е струвал 250 милиона долара. Екипажът е от трима/четирима души, максималната му излетна маса е над 280 тона, а максималната скорост е 2300 км/ч. Далечината на полета е 17 000 км. Може да носи огромно количество въоръжение – ракети и бомби вътре в трюмовете. Сред тях е най-голямата руска ракета с лазерно насочване – тежи 1500 килограма. Снимка: Facebook
Б-52 – ветеранът от Виетнам
Това е американски стратегически бомбардировач с голям обсег, произведен от компанията "Боинг". Използва се без прекъсване от 1955 година насам. Б-52 се разработва през 50-те години като част от надпреварата между СССР и САЩ във въоръжаването по време на Студената война. Използва се много активно по време на войната във Виетнам. Максималната скорост на гиганта е 1045 км/ч., далечината на полета без дозареждане – 12 800 км, товароносимостта е до 27 200 кг. Американският бомбардировач се смята за най-смъртоносният в света. "Крепостта" може да носи ядрено оръжие, крилати ракети и бомби с топлинно насочване. Въпреки че е построен по технологии от 50-те години, в хода на военните операции в Ирак и Афганистан, продължава да показва добра ефективност при поразяването на вражески цели. Очаква се дълговечната машина да остане на въоръжение в американските ВВС до 2045 г. Произведени са над 700 машини, сега летят около 60, единичната цена е под 100 милиона долара. Снимка: Facebook
Б-1Б – свръхзвуковият копиеносец
Този бомбардировач е кръстен "Лансър" – копиеносец. Свръхзвуковият самолет е с изменяема стреловидност на крилете, създаден е с цел да замени Б-52, който обаче остава в строя. Дело е на корпорацията "Рокуел интернешънъл". В експлоатация е от 1986 година, сега на въоръжение са 63 броя от машината. Единичната цена е над 280 милиона долара. Самолетът развива максимална скорост от около 1600 км/ч.. Има четири двигателя, носи всевъзможно въоръжение – конвенционални и ядрени бомби, ракети и мини – общо над 60 тона. Максималната му излетна маса е 216 тона, може да прелети с допълнителни резервоари около 12 000 километра. Екипажът е от 4 души. Досега е използван в операции в Ирак, Афганистан, Либия и Сирия. Снимка: Facebook
Б-2 – Невидимият Дух
Американски тежък бомбардировач по технологията "Стелт" на корпорацията "Нортроп Груман". Той може да носи и да нанася удари както с конвенционални, така и с ядрени боеприпаси – бомби и ракети. Това, което го отличава, е схемата на "летящо крило", както и специалните материали, от които е направен. Именно те му дават възможност да преодолее най-усъвършенстваните защити на противника и да порази целта си с изключителна точност. Обсегът на самолета без презареждане е 11 000 км. Максималната скорост е 1000 км/ч, екипажът е от двама души, има място и за трети. Единичната цена е 737 милиона долара, произведени са 21 машини, една е загубена след катастрофа. В експлоатация е от 1997 година. Снимка: Facebook
Ту-22М3 – Да отвърнеш на огъня
Това е руски свръхзвуков бомбардировач с изменяема геометрия на крилото. Създаден е през 60-те години на миналия век, постъпва на въоръжение през 1967 година. Произвежда се до 1997 година, като оттогава насам от конвейрите са слезли 497 самолета. Понастоящем около 150 от тях продължават да служат в състава на ВВС и ВМФ на Русия. Кодовото название на бомбардировача в НАТО е "Backfire" – Ответен огън, в някои от вариантите за превод. През седемдесетте години точно този самолет става ябълка на раздора при преговорите за съкращаване на стратегическите оръжия между САЩ и Съветския съюз. Руснаците твърдят, че Ту-22М не е стратегически, а тактически бомбардировач, което не е било вярно. Използван е във войната в Афганистан, а през последните години е много успешен в ударите срещу ИД в Сирия. Максималната му скорост е 2200 км/ч, екипажът е от 4 души, може да носи разнообразно въоръжение – ядрени и конвенционални ракети и бомби. Далечината на полета без презареждане е над 6000 км. Снимка: Facebook
Коментари Напиши коментар