Снимка: архив, Reuters

Самолетът Ту-154, пътувал от Русия за Сирия на 25 декември 2016 г., не е рухнал отвисоко в морето, а се е разпаднал при удара във водната повърхност при приводняване.

Приключила е техническата част от разследването на катастрофата, пише "Комерсант". Според експерти, цитирани от изданието, самолетът изобщо не е паднал, а е кацнал на водата при контролиран полет под управлението на командира екипажа на Роман Волков, пише изданието.

Причината за странното поведение на пилота сега се търси по административна линия – от министерството на отбраната проучват медицинската му карта и резултатите от психологическите тестове, които са му били направени, разпитват се инструкторите, учили майора да лети, изяснява се дали правилно е била организирана почивката на екипажа преди полета.

Още по темата

"Комерсант" посочва, че версията за грешка на екипажа е станала водеща в разследването още през декември миналата година след разпитите на малцината свидетели на нощното авиокатастрофа. Те са заявили пред експертите, че самолетът не е падал и не е пикирал след излитане, а като че се е приводнил на повърхността на морето. Тази маневра се е оказала фатална за самолета и 92-ата души на борда. От удара машината се е разпаднала на части, които бързо са потънали.

Около минута след отделянето от земята Ту-154 набрал височина около 250 м и скорост от близо 360-370 км/ч, разказва изданието. Скоро след това на борда на самолета възникнала извънредна ситуация – управляващият пилот – командирът на екипажа Роман Волков, който е трябвало да продължи да набира височина, фактически привел машината в режим на кацане. Според моделирането по-нататък в продължение на десет секунди – до самия удар във водата, Ту-154 се е снижавал при т.нар. контролиран полет под управлението на пилота.

Според експерти причината за трагедията може бе е станала дезориентация на пилота в пространството. Набирайки височина в тъмнината, над морето, пилотът не е контролирал визуалното положение на машината, тъй като не виждал напред никакви ориентири и дори хоризонта. Възможно е дори звездите да са дезориентирали екипажа, защото те са били едновременно и горе, и долу – като отражение в повърхността на водата.

В такава сложна обстановка пилотиращият летец според експертите е бил длъжен да се ориентира по приборите. Командирът Волков обаче очевидно ги е игнорирал, доверявайки се на опита си и на физиологически си усещания – например възникналото при ускоряването на машината претоварване може да е създало у пилота илюзията за набиране на височина – а в същото време самолетът се е снижавал, пише изданието.

Трагедията обаче вероятно е станала поради фаталното стечение на няколко неблагоприятни обстоятелства – включително умора на екипажа и емоционално напрежение на летците, за които обичаен полет до Сирия се е проточил цял ден, посочва "Комерсант".

От министерството на отбраната обаче многократно досега са отхвърляли възможна грешка на екипажа, припомня изданието. 

Това се случи Dnes, за важното през деня ни последвайте и в Google News Showcase